Malesialainen
siviilimatkustakone lensi sotatoimialueen yllä ja tuli
ammutuksi alas. Yksikään taistelualueen osapuoli ei saanut mitään
hyötyä tästä tapahtumasta – se olikin todennäköisesti
vahinko; luultiin alasammutuksi tulleen aivan muun koneen. Hurjimpien
huhujen mukaan Venäjän presidentin Vladimir Putinin kone
lensi alueella samaan aikaan ja reaalisemmin Ukrainan armeijan
sotilaskuljetuskone oli tähtäimessä.
Viattomia kuoli lähes 300 – ihmisiä, joille Ukrainan sisäinen välienselvittely ei kuulu eikä liity lainkaan. Tapaus ei ole ensimmäinen – edellinen vastaavan kokoluokan tragedia tapahtui Persianlahdella, kun USA:n ohjushävittäjä kaukana kotimaastaan ampui alas matkustajakoneen – noin 300 kuollutta. USA tunnusti tekonsa ja maksoi korvauksia uhrien omaisille.
Muinoinen Neuvostoliitto ampui myös alas hävittäjällään Neuvostoliiton ilmatilaan ”eksyneen” etelä-korealaisen matkustajakoneen – jälleen liki 300 kuollutta. Suurvalta oli vähin varoituksin maasta tulleella käskyllä tuhonnut koneen. Koneen väitettiin olleen ”vakoilutehtävissä”.
Paljon kysymyksiä – paljon spekulaatiota
Ukrainassa tapahtunut ohjusisku sotatila-alueella lentävään siviilikoneeseen herättää muutamia kysymyksiä – Miksi matkustajakone lensi tiedetyllä riski- ja sotatila-alueella, josta oli varoitettu? Miksi Itä-Ukrainan ilmatilaa ei oltu asetettu siviililentoliikennekieltoon? Ja miten Malesia Airlinesin Boeing 777 konetta ohjattiin maatukiasemilta ja Kiovan lennonjohdoista?
Siviilimatkustajakoneilla on ”lentokäytävät”
Kaikki siviilimatkustajakoneet noudattavat lentokäytäviä ja ilmoittautuvat säännöllisesti lennonjohtoihin – mitkä olivat kolme viimeistä lennonjohtoa ja millaista keskustelua koneen ja lennonjohdon välillä käytiin. Lopuksi voidaan myös kysyä millaisilla signaaleilla konetta mahdollisesti häirittiin tai manipuloitiin? Kenen tai keiden toimesta? Jäikö jotain tekemättä?
UPI-FIIA:n hätäisenoloista arviointia
Suomen eduskunnan riippumaton Ulkopolitiikan Instituutti UPI-FIIA, ohjelmajohtajansa Mika Aaltolan YLE Aamu-TV selostuksena antoi kapean, paljolti asiantuntemattoman ja jopa harhaanjohtavan arvion malesialaisen siviilikoneen alasampumisesta. Ensinnäkin aiemmin separatistien alasammutut Ukrainan sotilaskoneet ammuttiin huomattavan paljon matalammalta korkeudelta alas. Herää kysymys, onko eduskunnalla varaa ylläpitää laitosta, joka haukahtelee arvioita kuin ”rukkaskauppias markkinatorilla”?
Aaltola ei ymmärtänyt ottaa esille lennonjohtojen roolia,
eikä tajunnut selostaa, että siviilikoneille on lentokäytävät – eikä ymmärtänyt esittää kysymystä, miksi Itä-Ukrainan ilmatilaa ei oltu suljettu siviililiikenteeltä. Hökäisy arviona, että merkit viittaavat kapinallisiin ja epäsuoraan Venäjän tukeen tapahtumassa – oli ennenaikaista, vaarallista ja ajattelematonta. Olisiko harkittava UPI-FIIA:ssa miehityksen vaihtoa? Ensin tutkitaan ja sitten ”hutkitaan”.
Aaltola USA asiantuntijana slaaviympäristössä
[ … eikö lännenmies oikein ymmärrä slaavitoverin ajatuksenjuoksua? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/lannenmies-ei-saata-ymmartaa.html - ]
Aaltolan oma toimiosaaminen Yhdysvaltain erikoisasiantuntijana paistoi liian selvästi. USA:lla, eikä presidentti Barack Obamalla ole mitään tekemistä Europassa tapahtuviin asioihin. Miksi USA pitää sotkea puolueettoman ulkopolitiikan tutkimuslaitoksen henkilökunnan järjenjuoksu-vuodatuksiin, kun kyseessä on eurooppalaisten, Malesian, Hollannin sekä Ukrainan ja (Venäjän) keskinäinen tragedia. Edellisen sijaan Aaltola voisi selvittää palkkansa maksajille – Suomen kansalle, mitä USA kaikkiaan tekee valtiona ja sen yksityisinä yrityksinä sekä kansalaisina Ukrainassa.
...
Nyt spekulaatiot lentävät hurjana –
… oliko niin, että Kiovan lennonjohto oli välinpitämätön, oliko heidän hallinnassaan olevat siviilikoneiden ohjaussignaalit harhauttavia tai vaillinaisia? Lensikö alasammutun koneen lähialueella hetkeä ennen Putinin kone, jonka väritys muistuttaa paljolti Malesian Airlinesin konevärityksiä? Oliko alasampumishetkellä Ukrainan taisteluhävittäjiä lähettyvillä? Mitä luultiin ammutun, ja miksi alasammutun koneen tunnistusta ei osattu/ tahdottu tehdä?
Tämä sabotaashi on tutkittava YK-johteisesti
YK:n turvaneuvoston on asetettava tutkimuselin, jossa ei ole venäläisiä, ukrainalaisia, amerikkalaisia eikä separatisteja. Koneen putoamisalue on tyhjennettävä heti vieraista ihmisistä ja suljettava tarkkaa puolueetonta tutkimusta varten. Mustat laatikot tarkasteluun ja kaikki lentokoneen viestiliikenne selvitykseen kuin myös lennonjohtokeskustelut tarkasteluun – unohtamatta lennonavustussignaalien tutkimusta, mistä tulivat ja milloin sekä mitä sisälsivät.
...
Olipa alasampuja tai koneen tuhoaja kuka/ mikä tahansa – on puolueettomien tutkimusten jälkeen tapahtuma prosessoitava kansainvälisen oikeuden eteen ja määrättävä tarvittavat rangaistukset, eikä niin kuin ei tapahtunut USA:lle Persianlahden ohjusiskussa, eikä niin kuin ei tapahtunut Neuvostoliiton hävittäjäiskussa kauko-idässä!
Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.blogspot.fi
https://www.facebook.com/first.ilkka
Siviilimatkustajat Ukrainan suurvaltapelissä!
AL IL Vf BL BLOG 38668
---18072014---
doc.: malesian_airlines_18072014.doc – OpenOffice Writer
542 | 5140
Viattomia kuoli lähes 300 – ihmisiä, joille Ukrainan sisäinen välienselvittely ei kuulu eikä liity lainkaan. Tapaus ei ole ensimmäinen – edellinen vastaavan kokoluokan tragedia tapahtui Persianlahdella, kun USA:n ohjushävittäjä kaukana kotimaastaan ampui alas matkustajakoneen – noin 300 kuollutta. USA tunnusti tekonsa ja maksoi korvauksia uhrien omaisille.
Muinoinen Neuvostoliitto ampui myös alas hävittäjällään Neuvostoliiton ilmatilaan ”eksyneen” etelä-korealaisen matkustajakoneen – jälleen liki 300 kuollutta. Suurvalta oli vähin varoituksin maasta tulleella käskyllä tuhonnut koneen. Koneen väitettiin olleen ”vakoilutehtävissä”.
Paljon kysymyksiä – paljon spekulaatiota
Ukrainassa tapahtunut ohjusisku sotatila-alueella lentävään siviilikoneeseen herättää muutamia kysymyksiä – Miksi matkustajakone lensi tiedetyllä riski- ja sotatila-alueella, josta oli varoitettu? Miksi Itä-Ukrainan ilmatilaa ei oltu asetettu siviililentoliikennekieltoon? Ja miten Malesia Airlinesin Boeing 777 konetta ohjattiin maatukiasemilta ja Kiovan lennonjohdoista?
Siviilimatkustajakoneilla on ”lentokäytävät”
Kaikki siviilimatkustajakoneet noudattavat lentokäytäviä ja ilmoittautuvat säännöllisesti lennonjohtoihin – mitkä olivat kolme viimeistä lennonjohtoa ja millaista keskustelua koneen ja lennonjohdon välillä käytiin. Lopuksi voidaan myös kysyä millaisilla signaaleilla konetta mahdollisesti häirittiin tai manipuloitiin? Kenen tai keiden toimesta? Jäikö jotain tekemättä?
UPI-FIIA:n hätäisenoloista arviointia
Suomen eduskunnan riippumaton Ulkopolitiikan Instituutti UPI-FIIA, ohjelmajohtajansa Mika Aaltolan YLE Aamu-TV selostuksena antoi kapean, paljolti asiantuntemattoman ja jopa harhaanjohtavan arvion malesialaisen siviilikoneen alasampumisesta. Ensinnäkin aiemmin separatistien alasammutut Ukrainan sotilaskoneet ammuttiin huomattavan paljon matalammalta korkeudelta alas. Herää kysymys, onko eduskunnalla varaa ylläpitää laitosta, joka haukahtelee arvioita kuin ”rukkaskauppias markkinatorilla”?
Aaltola ei ymmärtänyt ottaa esille lennonjohtojen roolia,
eikä tajunnut selostaa, että siviilikoneille on lentokäytävät – eikä ymmärtänyt esittää kysymystä, miksi Itä-Ukrainan ilmatilaa ei oltu suljettu siviililiikenteeltä. Hökäisy arviona, että merkit viittaavat kapinallisiin ja epäsuoraan Venäjän tukeen tapahtumassa – oli ennenaikaista, vaarallista ja ajattelematonta. Olisiko harkittava UPI-FIIA:ssa miehityksen vaihtoa? Ensin tutkitaan ja sitten ”hutkitaan”.
Aaltola USA asiantuntijana slaaviympäristössä
[ … eikö lännenmies oikein ymmärrä slaavitoverin ajatuksenjuoksua? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/lannenmies-ei-saata-ymmartaa.html - ]
Aaltolan oma toimiosaaminen Yhdysvaltain erikoisasiantuntijana paistoi liian selvästi. USA:lla, eikä presidentti Barack Obamalla ole mitään tekemistä Europassa tapahtuviin asioihin. Miksi USA pitää sotkea puolueettoman ulkopolitiikan tutkimuslaitoksen henkilökunnan järjenjuoksu-vuodatuksiin, kun kyseessä on eurooppalaisten, Malesian, Hollannin sekä Ukrainan ja (Venäjän) keskinäinen tragedia. Edellisen sijaan Aaltola voisi selvittää palkkansa maksajille – Suomen kansalle, mitä USA kaikkiaan tekee valtiona ja sen yksityisinä yrityksinä sekä kansalaisina Ukrainassa.
...
Nyt spekulaatiot lentävät hurjana –
… oliko niin, että Kiovan lennonjohto oli välinpitämätön, oliko heidän hallinnassaan olevat siviilikoneiden ohjaussignaalit harhauttavia tai vaillinaisia? Lensikö alasammutun koneen lähialueella hetkeä ennen Putinin kone, jonka väritys muistuttaa paljolti Malesian Airlinesin konevärityksiä? Oliko alasampumishetkellä Ukrainan taisteluhävittäjiä lähettyvillä? Mitä luultiin ammutun, ja miksi alasammutun koneen tunnistusta ei osattu/ tahdottu tehdä?
Tämä sabotaashi on tutkittava YK-johteisesti
YK:n turvaneuvoston on asetettava tutkimuselin, jossa ei ole venäläisiä, ukrainalaisia, amerikkalaisia eikä separatisteja. Koneen putoamisalue on tyhjennettävä heti vieraista ihmisistä ja suljettava tarkkaa puolueetonta tutkimusta varten. Mustat laatikot tarkasteluun ja kaikki lentokoneen viestiliikenne selvitykseen kuin myös lennonjohtokeskustelut tarkasteluun – unohtamatta lennonavustussignaalien tutkimusta, mistä tulivat ja milloin sekä mitä sisälsivät.
...
Olipa alasampuja tai koneen tuhoaja kuka/ mikä tahansa – on puolueettomien tutkimusten jälkeen tapahtuma prosessoitava kansainvälisen oikeuden eteen ja määrättävä tarvittavat rangaistukset, eikä niin kuin ei tapahtunut USA:lle Persianlahden ohjusiskussa, eikä niin kuin ei tapahtunut Neuvostoliiton hävittäjäiskussa kauko-idässä!
Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.blogspot.fi
https://www.facebook.com/first.ilkka
Siviilimatkustajat Ukrainan suurvaltapelissä!
AL IL Vf BL BLOG 38668
---18072014---
doc.: malesian_airlines_18072014.doc – OpenOffice Writer
542 | 5140
122.
VastaaPoista