(Maassamme alkaa
vuosisadan eduskuntavaalit 2015 – valitsemme
200 edustajaa, jotka ratkaisevat ’itsenäisyytemme kohtalon’. Nyt puhutaan
esimerkiksi eurosta 1] ja Natosta
2] ja sisäisestä
turvallisuudestamme 3] ja oikeudesta omaan
lainsäädäntöön)
Eduskunta
on erinomaisen tyypillinen verovaroin ylläpidettävä yhteiskuntalaitos, jonka
pitäisi edustaa ylimpänä päättäjänä suomalaisuutta. Tälle edustavuudelle on
kaksi uhkaa – lainsäädäntö on monin paikoin hyväksytettävä EU:ssa tai
linjattava EU-direktiiveihin. Lisäksi aleneva äänestysinto vieraannuttaa
eduskuntaamme kansanvallasta.
Eduskunta
kaikkinensa maksaa kansalaisillemme ~92 miljoonaa euroa vuodessa, siis noin 550
miljoonaa markkaa.
Ihmisiä Arkadianmäen toiminnoissa, edustajat mukaan lukien on tuhatkunta. Kansanedustajan
peruspalkka on ~6.400 euroa kuukaudessa ja siihen kulukorvaukset ja
sosiaaliturvamaksut päälle.
Todellisuudessa
yksi kansanedustaja maksaa veronmaksajille ~460.000 euroa vuodessa, ja kun
otamme huomioon jaon äänestäneiden määrän mukaisesti on hinta äänestänyttä *] kohden noin 31
euroa – paljon vai vähän, päätä Sinä.
…
*] 4,39 miljoonaa
äänioikeutettua vuoden 2011 eduskuntavaleissa, joista äänesti 2,93 miljoonaa.
Poikkeusolosuhteet
edellyttävät yhteistä vastuuta edustajiltamme
Ehdokkaita asettavien puolueiden ja kansanliikkeiden on
yhteisesti haettava niin uskottavaa linjaa mielenkiintoisesti ja
konkreettisesti esitettynä, jotta kansa käy uurnille. Ellemme saa
äänestysprosenttia nousuun on vaikka pohdittava ”Koko Kansan Rehellisen Vaalirahan” 4] valjastamista innon nostamiseksi – ”10 euroa puhtaana käteen”, kun äänestyslippu uurnaan vilahtaa – idealla.
Kansanedustajat valiintuvat D´Hondtin
menetelmällä,
jolloin jokainen ehdokas saa suhdeluvun koko ryhmänsä
äänistä, tällä haetaan edustuksellisuuden todellisuutta. Tosiasiassa kansanedustajat
ovat eri arvoisia käytännössä – kansalainen äänestää aina yhtä ehdokasta,
paljolti on kysymys myös henkilövaalista ja äänet jakautuvat aina Sauli Niinistön aikanaan eduskuntavaaleissa
2007 saamasta noin 60.000 äänestä 5] alimmillaan vain muutamaan tuhanteen.
Pitäisikö valitut edustajat käyttää suoraan äänestäjien antamaa todellista
kannatusvoimaa eduskunnan vallankäytössä? 6]
Perustuslaki
säätää,
että äänioikeutettujen kansalaistemme valitsema eduskunta
käyttää valtiomme ylintä lainsäädäntövaltaa. Juuri näissä vaaleissa nousee
pintaan euro, ja sen valiintuminen kansamme käyttämäksi rahaksi – ilman että
siitä kysyttiin kansalta mitään. Oletettiin, että kansalta myönnön saanut
EU-kansanäänestys antoi luvan euroonkin. Näinhän se ei ollut, vaan nyt tutkitaan
tarkasti pitikö europäätös tehdä perustuslain määrittämässä formaatissa
(muodossa)! 7]
Nyt valittava eduskunta on toivottavasti toiseksi
viimeinen hallintohimmeli (suosittu
lainasana ’sote’ 8] kiemuroinnista),
jossa on 200 kansanedustajaa. Meille riittää 99 + puhemies, siis puolitetaan
edustajamäärä.
Edustajapuolituksella
saadaan lisää tilaa edustajien toiselle
avustajalle,
koska tavoitteena on aktivoida itse edustajia enemmän
valitsijoidensa ja kansansa ”iholle” kokemaan todellista kansan hätää tai –
tyytyväisyyttä. Avustajia tarvitaan sen vuoksi, että edustajalla pitää olla
aina mahdollisimman hyvät taustamateriaalit, kun hän kansan parissa kyselee
kuulumisia, Tiedonlouhinta ottaa
paljon aikaa ja se kannattaa delegoida avustajille.
Toivottavasti
jo eduskuntavaalien 2019 yhteydessä,
kun jo silloin olemme markassa takaisin ja mahdollinen EU-eroamisprosessi
hyvässä vauhdissa (tarkkojen ja puolueettomien euro- ja EU-selvitysten jälkeen)
– kansa pääsee valitsemaan suoraan asetetuista pääministeriehdokkaista haluamansa.
Pääministerivaali ei tarkoita, että hänen puolue tai
kansanliike pääsee automaattisesti hallitusvastuuseen, vaan kansan valitsema
pääministeri muodostaa hallitusehdotuksen 6-8:lla pääteesillä presidentin
hyväksyntään. Presidenttihän on jo
pidempään valittu suoralla kansanvaalilla, ja nyt prosessiin tulisi myös
pääministeri.
Uuden
pääministerivalinnan myötä myös ministeriöiden työnjakoa,
… määrää ja
rakennetta virtaviivaistetaan vastaaman sellaista kansalaisyhteiskuntaa, jossa kansanäänestykset ja mielipidekyselyt 9] ovat arkipäivää. Syntyy superministeriö, jota muuten myös
Kokoomus ajaa takaa – jonka alla ovat ministeritoimistot
– maksimissaan 10 kappaletta.
Seuraavissa
eduskuntavaaleissa kansa päättää haluamansa linjan,
… sillä on myös
mahdollista, ettei kansanäänestykset pääse arvoonsa, ja esimerkiksi natokysymystä
ei hyväksytetä kansalla. Tätä taustaa vasten tuleva vaali on poikkeuksellisen
tärkeä. Perinteelliset puolueet eivät halua puhua Natosta, he haluavat itse
päättää tuon asian. Näyttää siltä, että vain yksi puolue on natokannaltaan
täysin kirkas ja yksiselitteinen.
Eduskunta
on arvokas toimielin ja sen vaikutusvaltaa pitää nostaa, kuten presidentinkin
Ehkä tulevaisuudessa siintää malli, jossa kansankaan
valitsemaa pääministeriä ei ole. Olemme siksi pieni kansakunta, että presidentti
voi hoitaa suoraan kansan valitsemana eduskunnasta muodostuvan hallituksen –
niin kutsuttu USA:n malli. Tällöin presidentti kantaa vastuuta suoraan
eduskunnalle ja kansalle.
Eduskunnassa
valiokuntatyöskentely on kansalta piilossa olevaa toimintaa –
se pitää saada soveltuvin osin julkiseksi, kuten on
oikeuslaitoksemmekin pääperiaate. Valiokunnat ovat uudessa järjestelmässä
likempänä tulevia ministeritoimistoja,
ja valiokunnat muodostetaankin nimikkeellä, jotka vastaavat näitä ministeritoimistoja,
joita on myös tuo kymmenen kappaletta.
Kansanpalvelutoimisto
Vahvistaaksemme suoraa
kansalaistoimintaa asetetaan eduskunnan alle Kansanpalvelutoimisto, jonka tehtäviin kuuluu muun muassa
kansalaiskyselyjen ja -äänestyksien laadinta kyselyineen ja taustaselitteineen.
Samassa yhteydessä hajotetaan nykyinen UPI-FIIA,
esiintyneiden puolivillaisten ja tarkoitushakuisten johtopäätöstelyjen 10] vuoksi.
Tilalle muodostetaan tiukasti puolueeton tiedonlouhintatoimisto, joka tuottaa
kansalle ja päättäjille luotettavaa tietoa ja analyysia poliittisten ratkaisujen
tueksi.
Eduskunta
on (aina) valitsijoidensa näköinen
Tänään se ei ole, sillä ääniharavat eivät saa heille
kansan antamana kuuluvaa suhteellista esitys- ja päätösvaltaa. Eduskunnan ”ulkonäkö”
pitää saada likemmäksi kansakunnan syviä rivejä – niitä rivejä, jotka lopulta
aina pesevät ne ruumiit, jotka eräät harvat tekevät.
Eduskunnan
ulkonäkö kohentuu, kun saamme kansan liikkeelle - uurnille
Kaikkien ehdokkaiden on nyt unohdettava menneen parjaus,
löydettävä ratkaisuehdotuksia, osattava yhteistoiminta ja ymmärrettävä, että
puheiden aika on heti vaalien jälkeen ohi. Ei enää pakkopääministeriyksiä 11] –
oppirahat on maksettu ja osalliset kadonneet.
…
Seuraavalla
eduskunnalla on yksi ylitse muiden –
… ja se on
kaikkien puheissa ’koristelema’ työ, ja
oikeus siihen. Palautetaan työ valtiovallan erityishuolehdintaa ja
konkreettisesti tehdään jotain – vaikkapa mobilisoiden kotimaisella
suunnittelu- ja työvoimalla ”kaikki
oleelliset kaapelit, johdot, /vedensiirtoputket, muuntoasemat ja
tiedonsiirtoväylät maan poveen” – projekti, turvaan luonnonilmiöiltä ja
terroristeilta!
Äänestävä ihminen on oikeutettu tapaamaan valitsemiaan edustajia
säännöllisesti, ja sähköisesti aina – edustajien työnantaja on äänestäjä, joka
lopulta maksaa koko kansanedustuslaitoksen kulut ja on siis oikeutettu
tietämään, mitä siellä Arkadianmäellä todellisuudessa tapahtuu – tarvitsematta
turvautua iltapäivälehtien lööppeilyyn.
…
VIITTEET
1] Eurosta markkaan …
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/oma-maa-markka-muu-maa-euro.html
-
2] Natosta lisää … ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/venajavastaisuudesta-nato-uskovaisuuteen.html
-
3] Poliisien toiminta
turvattava ~ https://www.facebook.com/groups/363304347037588/
-
4] Äänestämättömyys
kimpoaisi kansan omaan nilkkaan? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2010/09/06/aanestamattomyys-kimpoaa-kansan-omaan-nilkkaan
-
5] Analyysia 2007
eduskuntavaaleista ja Sauli Niinistön juhlaa ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/vedenjakajaeduskunnassa-suurimman.html
-
6] Toteutuuko
kansalaisen äänestystahto eduskunnassa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/kansalaisten-nestystulos-ei-toteudu.html
-
…
8]
Paljon puhuttu ’sote’ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/129739-sote%C2%B4n-vaikeus-ja-kreikan-helppous-paatoksina-miksi
–
9]
Äänestäjä antaa luottamuksensa valitsemalleen! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/06/aanestaja-antaa-luottamuksensa.html
-
…
10]
Lisää Ulkopoliittisesta Instituutista ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/04/mita-ulkopoliittinen-instituutti-ajaa.html
-
11] AAA´sta AA+´aan ja mitä muuta? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1137511
– [5508]
EXTRA
7] [wiki] ” … Muun muassa Itsenäisyyspuolue on myöhemmin kritisoinut
kansanäänestystä. Puolueen mukaan EU-jäsenyyttä kannattaneet saivat enemmän
rahoitusta kampanjoinnille kuin sitä vastustaneet. Lisäksi puolue sanoo
jäsenyyttä kannattaneiden väittäneen muun muassa että Suomen markka säilyy jäsenyyden jälkeenkin.[15]
Päätöstä EU-jäsenyydestä on väitetty jopa laittomaksi,
koska sitä ei hyväksytty eduskunnassa perustuslainsäätämisjärjestyksessä ja
koska joidenkin mielestä Suomen perustuslain 2 § kieltää lainsäädäntövallan
epäsuorankin luovuttamisen muulle instituutiolle kuin eduskunnalle. Tätä
näkemystä puolustivat julkisuudessa varsinkin Keijo Korhonen ja Ilkka Hakalehto. Korhonen oli myös sitä
mieltä, että kansanäänestyksen tulostakin olisi pitänyt tulkita
perustuslainsäätämisjärjestyksen hengen mukaisesti, eli jäsenyyden hyväksymistä
olisi tullut puoltaa kahden kolmasosan määräenemmistö.[12]
Ilkka
Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä
…
---20112014---
Sent
Cc: antti.pesonen@ipu.fi ; hannu.raikkonen@teliasonera.com
; jan.vapaavuori@tem.fi ; carl.haglund@defmin.fi ; paivi.rasanen@intermin.fi ; antti.rinne@vm.fi ; sirpa.pietikainen@europarl.europa.eu
; jussi.halla-aho@europarl.europa.eu
; riikka.slunga-poutsalo@perussuomalaiset.fi
; timo.laaninen@keskusta.fi ; puheenjohtaja@keskusta.fi ; alexander.stubb@vnk.fi ; paavo.vayrynen@europarl.europa.eu
; REHN Olli ; jyrki.katainen@ec.europa.eu
; presidentti@tpk.fi ; riitta.ruohonen-lerner@eduskunta.fi
; eero.heinaluoma@eduskunta.fi
; kaj.turunen@eduskunta.fi ; anssi.joutsenlahti@eduskunta.fi
; mika.aaltola@fiia.fi ; teija.tiilikainen@fiia.fi ; erkki.tuomioja@formin.fi ; jussi.niinisto@eduskunta.fi ; ville.niinisto@eduskunta.fi ; paavo.arhinmaki@eduskunta.fi
Sent: Thursday, November 20, 2014 1:32 PM
Subject: KANSALAISKIRJOITUS - Arvokas kansanedustaja
…
OTSIKKO
”Arvokas kansanedustaja”
doc.: Arvokas_kansanedustaja_20112014 –
Microsoft Word Starter
W 789 | 871 | 1044 | 1113
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti