Tänään
eletään kulutushokemallista kasvutalouden mantraa – pitää saada
kasvua, lisää, enemmän ja usein vielä nopeammin. Jarrua ei ole
ihmisen näkökulmasta – ahneus ja halu näyttää vie voiton.
Toisaalla
on kuitenkin jarru ja se on vuosisatamiljoonainen luonto – siis
ympäristö biosfäärillisenä evoluutio-ohjelmana, joka elättää
biomassojensa kierron myötä myös meidät – ihmiset.
Ihminen
on kuin mikä tahansa muu suvun jatkamiseen kykenevä
hiili-vesi-mineraalinen molekyyliseos, jonka biosähköiset impulssit
jatkavat sitä mihin isä ja äiti yhtyessään päättivät.
Suvun
pitää jatkua ja siitä jatko-oikeudesta käydään kamppailua,
taistelua sijoittumisesta - paikasta ja asemasta, jossa voisi näyttää
omaa kykyä, osaamista ja halua olla suosittu ja tavoiteltu, jotta
onnistuisi saattaa tuohon suurkiertoon oman yksilöllisen sävelensä
---
Markkinatalous
loi kilpailun ja siihen säätelyn, piti olla säännöt,
… etteivät
ristiriidat iske liian lujasti toisia kohtaan ja vastaan. Ihminen on
taistelija, ja on itsessäänkin koko ajan sisäisen kamppailun ja
taistelun kenttä, jossa jokainen evoluution luoma laji ja niiden
yksilöt hakevat sijaansa – idealla paras voittaa, heikoin
häviää – kunnes ihminen keksi suojakseen paljon puhutun
demokratian [1,
jossa vähemmistöillekin on luotu sääntöjä sekä turvaa. Miten
evoluutio [2
huolehti vähemmistöt – siinä kaikkien kysymysten elossapysymisen
äiti!
Demokratiasta
huolimatta maailmalla on enemmistönä muut järjestelmät, joita
vastaan lännenmies käy omaa sotaansa [3
elintilasta, raaka-aineista, ravinnosta ja maasta, missä elää –
olemme kuitenkin aina yksilöinä näyttö- ja vertailutaloudessa,
lokeroimassa itseämme vertaisryhmiin saamaan hyväksyntää olemassa
olollemme … kulutusevoluutiossa syntyi lopulta ylilyönti, joka
nyt luhistuttaa ympäristöämme …
” … Maallis-materialisoitunutta
markkinatalouden kulutushuuruista kasvuhoennan iloittelua kutsutaan
osuvasti näyttö-
ja vertailutaloudeksi. Leijonauroksen komea harjas toimii kuin
Porschen neljä pakoputkea, niistä uhkuu miehistä voimaa.
Streching-housut
kireydessään korostavat naisellisuutta ja viestivät kaarien
viehkeyttä. On mukavaa tulla huomatuksi, ja ennen kaikkia erottautua
muista – se antaa turvallisuutta itsetunnon pönkittäjänä.
Tarvitsemme hyväksyntää ja sitä saa helpoimmin rahalla millä
näyttää! … ”
… #
Ylläoleva kommentti liittyy
tähän linkkiin
https://www.hs.fi/elama/art-2000005540317.html
- , jonka ote on
taas tässä:
” … himoitsi
aina uusia ylellisyystuotteita, kunnes shoppailusta tuli paha olo
… ” …
# ...
…
Niin,
missä mennään ihminen, jonka populaatiobiomassa on
muurahaiskolonisaatioiden luokkaa - yhteensä, mutta ympäristöjäljen
jättö on ylivertaista luokkaa, jonka ongelmat koskettavat jo koko
biosfääriä, …
… joka
taas saa ”ohjeensa” evoluutiolta,
joka on toiminut meille tuntemattomalla kaavakokoelmalla viimeiset
ehkä miljardi vuotta – mikä onkaan kohtalomme, kun haluamme
jatkuvasti lisää, nopeammin ja tiheämmin? Kerrotko Sinä?
Ilkka
Luoma
Kansalaiskirjoittaja
Helsingistä
DOC
naytto- ja vertailutalous_31012018.doc – OpenOffice Writer
PVM
31012018
381_3231
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti