Finnair lentää
turvallisesti ja monille on loistava päätös lomalle tai pitkälle työmatkalle,
kun pääsee kotimaahan kotimaisin siivin ja kotimaisin lentoemoin - ”Tervetuloa
kotiin” toivotuksin. Finnair on hieno yhtiö, ja nyt se rypee
kustannuskriisissä. Maailmalla halpalentoyhtiöt valtaavat ilmakäytäviä, itse
lento on puoli-ilmainen ja toiletissa käyntikin maksaa.
Yt – kierre koluaa
nyt suomalaisia yhtiöitä. Suomessa laki sallii yt- rallin
tervehdyttämistoimenpiteenä, vaikka yhtiö takoisi reipasta voittoa. Yt
perustellaan varautumalla varmuuden vuoksi vaikeisiin aikoihin – tosin Finnair
taistelee nyt olemassa olostaan – eikä voi hyvin.
Oli yleisöä
närästävät asuntokuplat, oli kätketetyt palkkiot tärkeille johtajille, jotta
pysyisivät töissä – nyt sen sijaan olisi tärkeää julkiset kampanjat, joilla
saataisiin asiakkaat pysymään sinivalkoisissa koneissa ja koko Finnairin
henkilökunta ymmärtämään, että palkkaerät kaikkinensa ovat yksi oleellinen osa
kustannuskilpailua – kun esimerkiksi kaukoidän ja Euroopankin lentosisaret ja
-veljet kuin muukin henkilökunta ovat huomattavasti palkka-edullisempia kuin
oma sinivalkoinen väki – varsinkin tehtyihin työtunteihin nähden ...
...
Besserwisserin isku --- Paluulento menneeseen, jolloin olisi
voinut vielä tehdä jotain – jo ennakkoon [2006]...
Lakkoilu johtaa
palkanalennuksiin tai työtuntien lisäämiseen
--- http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/11/lakkoilu-johtaa-palkanalennuksiin-tai.html ---
Suomi on maailmanlaajuisessa työn uudelleen
jaossa. Finnairin matkustamohenkilökunta päätti juuri Lahden
huippukokouksen ja syyslomien kohdalle satuttaa lakkonsa. Lakko on laiton tai
sitten laillinen - se ei ole asian ydin. Asian ydin on kyky pärjätä
maailmanlaajuisessa kilpailussa.
Finnair oli rohkea ja kauaskatseinen yhtiö,
vieläpä valtion enemmistöomisteinen, kuten Fortum. Finnair on myös yksi maailman
turvallisimmista lentoyhtiöistä 1], jopa niin
turvallinen, että tilastot ovat uhkaamassa mielenrauhaa. Finnair oli myös
pitkään monopoli kotimaamme taivaalla. Hinnat ryöstäytyivät siten, että
Kuopioon oli kalliimpaa lentää kuin aika ajoin Brysseliin.
Finnair sai erinomaisen tuottavat Kiinan lennot edellisen pääjohtajansa Keijo Suilan aikana. Hän olisi ja on
varmaan suuresti kiitollinen siitä Kiinan viranomaisille, kuin myös
venäläisille ylilentoluvista. Kiinan omien lentoyhtiöiden koneita ei ole
toistaiseksi näkynyt Helsinki-Vantaan lentokentällä. Olisivatko neuvottelemassa
jo Venäjän ilmailuviranomaisten kanssa luvasta ylilentoon?
1]
Lakko on menneen maailman ase,
joka yleensä ainoastaan vahingoittaa
asiakkaita, lakkoilijoita ja työnantajia. Elämme sopimusyhteiskunnassa, mutta
kuitenkin markkinalakien alaisuudessa. Yhtiön menestys on henkilöstön menestys.
Henkilöstön motivaatio nostaa yhtiön kykyä palvella asiakkaitaan paremmin.
Kustannukset ovat tekijä, jonka kanssa kaikki perinteelliset
markkinatalouslänsimaat taistelevat. Lisäarvoa pitää saada erottuaksemme mm.
kaukoidän kilpailusta. Henkilökunta johtajistoineen joustaa kulurakenteessa
yhtiönsä edun ja menestymisen hyväksi.
Halvempien maiden toverit tekevät enemmän työtunteja
Virolaiset lentoemännät tulevat 70%:lla toimeen Finnairin
matkustamohenkilökunnan palkoista. Kiinalaiset, aina hymyilevät ystävällisen
huomaavaiset lentoemännät saavat noin 30% Finnairin vastaavista palkoista.
Tosin elinkustannukset Virossa ja Kiinassa ovat erilaiset meihin nähden. Ilmaa
on kuitenkin palkoissa, jos 30 viikkotunnilla saadaan 40.000 euron vuosiansiot.
Tarjoilijat saavat vähemmän maanpinnalla, ja heillä on vaarallisempi työ.
Vastuuntuntoinen toimitusjohtaja on esimerkki alaisilleen!
Vastuuntuntoinen toimitusjohtaja hakiessaan säästöjä yhtiölleen, aloittaa
omasta palkastaan, seuraavana on hänen alla oleva johtajakaarti. Onko
Finnairilla kilpailukyvyn nimissä johtajisto valmis pudottamaan palkkojansa?
Jos näin kävisi, olisi alemman henkilökunnan helpompi ymmärtää yhtiötalkoot
paremman huomisen toivossa. Yhteisesti toimien 'lentosää' olisi kuulaampi ja
yhtiö elinvoimaisempi.
On ajan kysymys, kun Kiinan koneet laskeutuvat myös Helsinkiin. Kiina on
ostanut lähes 400 uutta matkustajasuihkukonetta, niin Euroopasta kuin
Amerikasta. Koneita riittää kohta myös Helsingin vuoroille ja Venäjän
ylilentolupa lienee leimoja vailla valmis.
Finnairin lakko aloittaa laajan kansalaiskeskustelun kilpailukyvystämme
Palkat kaikkinensa on eräs puheen aihe.
Voimme myös lisätä työtuntejamme nostamatta palkkoja. Voimme saada hyvikkeeksi
vuosibonuksen, joka jaetaan suhteessa koko henkilökunnalle vuosittain, mikäli
yhtiö on tuottanut voittoa.
Omistajat (-kin) ymmärtävät myös
hiljalleen, että yhteiskunta jatkuu heidän osinkotilien ulkopuolellakin.
Vastuullisuus leviää koko yhteiskunnassa. Meillä ei ole enää varaa
yksinapaiseen laput silmillä ajatteluun. Kaikki liittyvät kaikkeen ja ongelmat
vyöryvät kiivaasti nykyisiin elintason huippumaihin.
Viisain teko olisi nyt palata heti töihin palvelemaan asiakkaita,
jotta Finnairin hyvä maine ei kärsi
enempää. Suomalaiset voivat olla ylpeitä lentoyhtiöstänsä. Lakko on lopetettava
heti. Osa Finnairin matkustamotyöntekijöistä toiveilee, että AKT:n Räty tulee
hätiin ja julistaa logistiikka-ammattijyränä satamat kiinni ja kuorma-autot
talleihin. On vaarallista elätellä tämän kaltaisia haaveita. Suomi elää
viennistä ja on kaikin keinoin estettävä hoksaus, missä satamalogistiikka onkin
solidaarisuutta lentologistiikalle.
[2006] Lopuksi kysymys Finnairin pääjohtajalle Jukka Hienoselle:
"Oletko valmis pudottamaan palkkaasi 10-20% Finnairin kustannuskilpailukyvyn eduksi ja hyödyksi? Saisitko näin paremman vastaanoton palkkakululeikkurillesi? Voisitko myös motivoida alemmat johtajat samaan 'uhraukseen'?"
Nyt [2012] tämä sama kysymys voidaan
heittää nykyiselle pääjohtajalle – Mika Vehviläiselle, ”oletko Sinä
valmis alentamaan esimerkkinä ja vastuunkantona omaa palkkaasi – jotta se voisi
ilmiönä yleistyä yhtiössäsi?” Edeltäjäsi teki omat johtopäätökset ja erosi –
teksti suoraselkäisyydestä 2] [?] [LINK]
2]
--- http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/18420-vastuunkanto-ero-ja-suu-puhtaaksi-hienoa ---
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti