Kiinalaiset ostivat Norwegianista merkittävän siivun - halvalla! Finnairia koskeva osakekauppa on lipsahtanut julki sijoittajapiireihin? Alkoi sopuloituminen, siis minä myös ostan, kun kurssi mystisesti kiihtyy!
On jo pidempään huhuttu Kiinan tulosta Finnairin osakkaaksi. Finnairin tulokertymä muodostuu paljolti Venäjän ylittävistä Kiinan vuoroista.
(Kommentti valiintui HS' n toimesta väärään juttuun) Yhtälö, jossa kohtaavat parametreina: Lisääntyvä ihmiskunnan kulutus (kasvuhokema), niukkeneva bioympäristö (maapallollisen ylikulutuspäivän ryömiminen lähemmäksi vuoden alkua), lisättävä katteeton ja kasvubiologian ylittävä ostovoiman lisäys (helikopteriraha ja lisävelan anto ihmisjohteiseen kulutukseen) kuin elämämme ainoana mahdollistava biologia, biodiversiteetin vähentymänä - tuottavat yhdessä lopputuloksen, joka saattaa kaataa nykyisen kaltaisen ihmiselämän kulutteisuuden - vähentymisen tielle.
Esimerkiksi US-liittovaltion velka on maailman suurin. FED kykenee painamaan katteetonta velkarahaa mielin määrin - niin kauan kuin luottamus US-dollariin toimii - maailmalta. US' n ulkomaankauppa on vahvasti alijäämäinen ja tältäkin osin velka kasvaa. Maksetaanko tuota velkaa koskaan nollille? Ei makseta, vaan valtiot - meillä Suomessakin - ylläpidetään velkaa, eikä ole tarkoituskaan sitä nollata.
Lopulta ihmisen elo perustuu luontoon, ympäristöön ja biologiseen kasvuun tuottamaan ravintoa. Tuo ravinnon saanto on ollut erityisesti kehittyneisiin valtioihin ylenpalttista - suurimman osan ihmiskunnasta kärvistellessä niukkuudessa. Talouden ja kulutuksen epätasapaino jäytää ihmiskuntaa, eikä tue kaunista poliittista hokemaa tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta.
Velka tulisi aina maksaa. Rahallista velkaa ei makseta markkinatalousihanteina koskaan nollille. Mutta, meitä odottaa sen velan maksu, jonka olemme tuottaneet juuri lännestä ylitsepursuavalla kulutuksellamme - meitä elättävää biologista ympäristöä riistäen ja köyhdyttäen varantona, jonka tulisi toimia joka vuosi - vuodesta toiseen.
Syömme jo huomista. On aivan selvää, että velan ollessa pois seuraavilta sukupolvilta - on romahdus edessä. Tuon romahduksen estomentaliteetti pitää käynnistyä nyt, ei enää huomenna. Meidän seuraavat sukupolvet ovat ihmeissään, mitä heille jää, kun kuitenkin odotamme heiltäkin lisääntymistä. Jarrut ovat päällä - huolen ja itsekkyyden momenttina.
Auto on usein ilmentymä omistajastaan - ajajastaan
On audistit, on saabistit, tai ainakin olivat ja on volvoistit ja uskolliset opelistit - kaikki nuo automerkit ovat kasvaneet - koossa ja hinnoissa.
Auto on useille näyttöväline, ja tämän autotehtaat ovat suunnittelupöydilleen osanneet tuoda. Ilmiö on - "Enemmän, suuremmin ja useimmin näytettyinä ... ". Auto on siis monille mielenkohotusväline ja senkin täytyy kasvaa - usein omistajansa vanavedessä. Syömme Suomessa useimmiten "hyvin ja vallan riittävästi!"
Auto on myös ilmentymä, jolla osoitetaan menestystä, miehuutta (Ferrarin pakoputkiäänet ja mielikuvailmentymä - tuplapakoputket ja nelistettyinä) - tämä tuntuu ja kuuluu monien nuorempien kuljettajien polkaisuina liikennevaloista - ärjähdys kertovat maskuliinisesti voimasta ja kyvystä - se on ikäänkuin uroksen mylvintää ...
Tämän ilkikurisen ja faktisen puolihuumorin jälkeen on myös hyvä todeta, että autojen turvallisuus kolaritilanteissa on kohentunut merkittävästi - vaikkapa tuon Golf-esimerkin voimalla - kolaritestit sen todistavat. Turvallisuus lisää kokoa.
Samoin autoon on lisääntynyt runsaasti erilaisia apu- ja mukavuusvälineitä - ilmastoinnista mitä erilaisimpiin havainto- ja reagoimisvälineisiin - eivätkä nämä auton koriin olemattomin tilavaatimuksin ilmesty. Tässä olisi ollut havainnollista, jos tuon ensimmäisen Golfin "konehuone" olisi kuvattu rinnan uusimman Golf-vuosimallin kanssa. Ero olisi ollut hämmästyttävä!
Niin, muutoinkin Elämässämme olemme toistaiseksi noudattaneet elämisen näyttö- ja vertailutaloutta kasvuhokemien siivittäminä: "Enemmän, nopeammin ja suuremmissa erissä ...".
Ilmiö ei ole itseasiassa uusi - aikanaan dinosaurukset kasvoivat mittoihin valtaviin, kun ei ollut rajoitteita. Sitten tuli äkkipysäys - ulkoa. Entä nyt - tuleeko jokin pysäyttäjä - vaikkapa koon kasvulle - ehkä nuo perinteelliset ajokaistojen kapeus, parkkiruutujen ahtaus ja autotallien pienuus ...?
"Sodan runtelema maa ..." Tässä olisi hyvä kurkata tapahtumasarjojen juurisyihin. Tuo tarkastelu tulisi aloittaa jo 100 vuoden takaa, jolloin eurooppalaiset kolonialistit Englantina ja Ranskana sekaantuivat Syyriankin alueen jakamiseen -kysymättä mitään siellä asuvilta asukkailta. Puhutaan Sykes ja Picot sopimuksesta*. Tuo sopimus tehtiin pitkän ottomaanien valtakauden päätteeksi, kun Osmaanivaltio hajosi.
Uudempia merkittäviä syitä nykyiselle oli vuosien 2006-2010 historiallinen kuivuus, joka ajoi Syyrian maaseutuväestöä hallitsemattomasti kaupunkeihin - syntyi eripuraa, mielenosoituksia ja puutetta ravinnosta, näitä ongelmia ei nykyinen hallintojärjestelmä osannut käsitellä.
Syntyneisiin sisäisiin mellakoihin otettiin osaa - myös ulkoa, jälleen ulkoisten voimien kautta. Vuonna 2013 US CIA aloitti Syyrian laittomien kapinoitsijoiden aseistamis- ja rahoittamisoperaatiot, jotka tosin nykyinen US-presidentti Donald Trump lopetti (?).
Suraavana vuonna 2014 USAF aloitti Syyrian pommitukset - virallisena selityksenä oli ISIS, joka oli laajentanut reviiriään Irakista Syyriaan. Tosin tuolloin US-presidentti Barack Obama ilmaisi, että Syyrian laillinen presidentti Bashar al-Assad tulee syrjäyttää - tämänkin Trump peruutti myöhemmin.
Vuonna 2015 Venäjä tuli ulkoisena voimana mukaan - tosin a-Assadin hallinnon pyytämänä. Samaan aikan US kiristämis- ja pakottamistoimet näivettivät Syyrian taloutta. Tätä kiristämistä Trump on jatkanut ja yhä enemmin pakottein - taloudella ja vientikielloilla.
Syyria on surullinen esimerkki mitä merkitsee ulkoisten voimien sekaantuminen kuitenkin itsenäisen valtion omiin sisäisiin asioihin. Syyrian oli amerikkalaisittain jatkoa Libyan pommituksille, jotka tapahtuivat vuonna 2011 sekä erityisesti jatkoa US' n Irakin sodalle - alkaen jo 2003, ja jatkuen yli vuosikymmenen. Niin Syyria kuin Irak eivät saaneet koskaan YK-mandaattia US-sotatoimille.
Venäjä iranilaisten kanssa on pitänyt al-Assadin vallassa. Aika-ajoin Israel pommittaa Syyriaa.
Velka mahdollistaa suuret investoinnit - siihen otettavan velan lyhennysohjelmalla. Nyt "lyhennysohjelma" on mahdollisesti ikuinen ja huimimmillaan tyhjästä nyhjäämistä - katteettomalla bittirahalla, jota jaetaan esimerkiksi euromaiden EKP' n sivukonttorien kautta vaikkapa ostamalla Suomen valtion joukkovelkakirjoja (jvk-papereita).
Velkaa on kahdenlaista - on velkaa kirjanpidollisesti. Taseessa on kaksi puolta - ne kuuluisat 'oven ja ikkunan puolet' - vastaavaa ja vastattavaa. Siis velka on lopulta numeroiden siirtelyä tileiltä toisille - joilla on lähtökohdin ja päättökohdin eri omistajat.
Suurempi velan määritys on vastuullisuusvelka meitä kaikkia elättävälle luontobiologialle - biosfäärille ja sen biodiversiteetille (Elämän monimuotoisuudelle) - tämä velka on nyt noussut kiintökeskusteluun, sillä ollaan huomattu Elämän monimuotoisuuden kutistuminen, pölyttäjien vähentyminen ja yhä useimmistuvat säiden ääri-ilmiöt - pahimpana lisääntyvä kuivuus, joka vie ravinnon. Tämä on sitä todellista velkaa, kun olemme syöneet huomista tänään jo etukäteen - jättäen laskun maksun lapsillemme ja heidän lapsilleen.
Entä kirjanpidollinen velka, jota jo houkutellaan pelkkänä avustuksena (Suomesta talousasiantuntija Vesa Vihriälä) - vaikkapa EKP' lta. Tältä osin HS-juttu jättää velkakäsitteen ja siihen liittyvien rahojen ilmestymisen puolitiehen - miten EKP tämän avustusrahan oikein järjestelee - onko jokin muukin keino kuin "setelipainokone"?
Nyt kaavaillaan velkaa, jota ei koskaan makseta takaisin. Lisäksi sille voidaan annostella miinusmerkkinen korko, jolloin aika syö velkapääomaa pienemmäksi.
Eivätkä valtiot koskaan maksa velkojaan kokonaan. Puhutaan valtiollisesta pohjavelasta ja sen määrän kohottamisesta - vrt. US-liittovaltio, joka käy poliittisen sirkuksen kongressissa, kun päätetään tuon velkakaton nostamisesta.
Nyt kaivattaisiin jatkokirjoitus - Mistä EKP taikoo tuota loputonta rahaa. Mario Draghi: "EKP' lta ei raha lopu".
1
Finnairin osake lähti odottamatta valtavaan nousuun – Analyytikko: ”En ymmärrä, mitä täällä tapahtuu”
On jo pidempään huhuttu Kiinan tulosta Finnairin osakkaaksi. Finnairin tulokertymä muodostuu paljolti Venäjän ylittävistä Kiinan vuoroista.
2
Venäjän ilmoitus lopetti spekulaatiot Suomen naapurissa olevasta voimaryhmästä – ”Tämä on ihan selvä tonttien jako”
Esimerkiksi US-liittovaltion velka on maailman suurin. FED kykenee painamaan katteetonta velkarahaa mielin määrin - niin kauan kuin luottamus US-dollariin toimii - maailmalta. US' n ulkomaankauppa on vahvasti alijäämäinen ja tältäkin osin velka kasvaa. Maksetaanko tuota velkaa koskaan nollille? Ei makseta, vaan valtiot - meillä Suomessakin - ylläpidetään velkaa, eikä ole tarkoituskaan sitä nollata.
Lopulta ihmisen elo perustuu luontoon, ympäristöön ja biologiseen kasvuun tuottamaan ravintoa. Tuo ravinnon saanto on ollut erityisesti kehittyneisiin valtioihin ylenpalttista - suurimman osan ihmiskunnasta kärvistellessä niukkuudessa. Talouden ja kulutuksen epätasapaino jäytää ihmiskuntaa, eikä tue kaunista poliittista hokemaa tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta.
Velka tulisi aina maksaa. Rahallista velkaa ei makseta markkinatalousihanteina koskaan nollille. Mutta, meitä odottaa sen velan maksu, jonka olemme tuottaneet juuri lännestä ylitsepursuavalla kulutuksellamme - meitä elättävää biologista ympäristöä riistäen ja köyhdyttäen varantona, jonka tulisi toimia joka vuosi - vuodesta toiseen.
Syömme jo huomista. On aivan selvää, että velan ollessa pois seuraavilta sukupolvilta - on romahdus edessä. Tuon romahduksen estomentaliteetti pitää käynnistyä nyt, ei enää huomenna. Meidän seuraavat sukupolvet ovat ihmeissään, mitä heille jää, kun kuitenkin odotamme heiltäkin lisääntymistä. Jarrut ovat päällä - huolen ja itsekkyyden momenttina.
Kulutushokemasta vähentämiseen! [Tässä se oikea kommentti!]
3
Nykyautolla ei mahdu parkkiruutuun eikä autotalliin – HS selvitti, miksi henkilöautot ovat paisuneet niin suuriksi, etteivät ne mahdu enää kaupunkiin
On audistit, on saabistit, tai ainakin olivat ja on volvoistit ja uskolliset opelistit - kaikki nuo automerkit ovat kasvaneet - koossa ja hinnoissa.
Auto on useille näyttöväline, ja tämän autotehtaat ovat suunnittelupöydilleen osanneet tuoda. Ilmiö on - "Enemmän, suuremmin ja useimmin näytettyinä ... ". Auto on siis monille mielenkohotusväline ja senkin täytyy kasvaa - usein omistajansa vanavedessä. Syömme Suomessa useimmiten "hyvin ja vallan riittävästi!"
Auto on myös ilmentymä, jolla osoitetaan menestystä, miehuutta (Ferrarin pakoputkiäänet ja mielikuvailmentymä - tuplapakoputket ja nelistettyinä) - tämä tuntuu ja kuuluu monien nuorempien kuljettajien polkaisuina liikennevaloista - ärjähdys kertovat maskuliinisesti voimasta ja kyvystä - se on ikäänkuin uroksen mylvintää ...
Tämän ilkikurisen ja faktisen puolihuumorin jälkeen on myös hyvä todeta, että autojen turvallisuus kolaritilanteissa on kohentunut merkittävästi - vaikkapa tuon Golf-esimerkin voimalla - kolaritestit sen todistavat. Turvallisuus lisää kokoa.
Samoin autoon on lisääntynyt runsaasti erilaisia apu- ja mukavuusvälineitä - ilmastoinnista mitä erilaisimpiin havainto- ja reagoimisvälineisiin - eivätkä nämä auton koriin olemattomin tilavaatimuksin ilmesty. Tässä olisi ollut havainnollista, jos tuon ensimmäisen Golfin "konehuone" olisi kuvattu rinnan uusimman Golf-vuosimallin kanssa. Ero olisi ollut hämmästyttävä!
Niin, muutoinkin Elämässämme olemme toistaiseksi noudattaneet elämisen näyttö- ja vertailutaloutta kasvuhokemien siivittäminä: "Enemmän, nopeammin ja suuremmissa erissä ...".
Ilmiö ei ole itseasiassa uusi - aikanaan dinosaurukset kasvoivat mittoihin valtaviin, kun ei ollut rajoitteita. Sitten tuli äkkipysäys - ulkoa. Entä nyt - tuleeko jokin pysäyttäjä - vaikkapa koon kasvulle - ehkä nuo perinteelliset ajokaistojen kapeus, parkkiruutujen ahtaus ja autotallien pienuus ...?
4
Syyrian presidentti Bashar al-Assad erotti maansa pääministerin salamyhkäisesti, kun sodan runtelema maa syöksyy kohti talousahdinkoa
Uudempia merkittäviä syitä nykyiselle oli vuosien 2006-2010 historiallinen kuivuus, joka ajoi Syyrian maaseutuväestöä hallitsemattomasti kaupunkeihin - syntyi eripuraa, mielenosoituksia ja puutetta ravinnosta, näitä ongelmia ei nykyinen hallintojärjestelmä osannut käsitellä.
Syntyneisiin sisäisiin mellakoihin otettiin osaa - myös ulkoa, jälleen ulkoisten voimien kautta. Vuonna 2013 US CIA aloitti Syyrian laittomien kapinoitsijoiden aseistamis- ja rahoittamisoperaatiot, jotka tosin nykyinen US-presidentti Donald Trump lopetti (?).
Suraavana vuonna 2014 USAF aloitti Syyrian pommitukset - virallisena selityksenä oli ISIS, joka oli laajentanut reviiriään Irakista Syyriaan. Tosin tuolloin US-presidentti Barack Obama ilmaisi, että Syyrian laillinen presidentti Bashar al-Assad tulee syrjäyttää - tämänkin Trump peruutti myöhemmin.
Vuonna 2015 Venäjä tuli ulkoisena voimana mukaan - tosin a-Assadin hallinnon pyytämänä. Samaan aikan US kiristämis- ja pakottamistoimet näivettivät Syyrian taloutta. Tätä kiristämistä Trump on jatkanut ja yhä enemmin pakottein - taloudella ja vientikielloilla.
Syyria on surullinen esimerkki mitä merkitsee ulkoisten voimien sekaantuminen kuitenkin itsenäisen valtion omiin sisäisiin asioihin. Syyrian oli amerikkalaisittain jatkoa Libyan pommituksille, jotka tapahtuivat vuonna 2011 sekä erityisesti jatkoa US' n Irakin sodalle - alkaen jo 2003, ja jatkuen yli vuosikymmenen. Niin Syyria kuin Irak eivät saaneet koskaan YK-mandaattia US-sotatoimille.
Venäjä iranilaisten kanssa on pitänyt al-Assadin vallassa. Aika-ajoin Israel pommittaa Syyriaa.
5
Kuka meille lainaa lähes 20 miljardia euroa? HS selvitti, keneltä Suomen haalima laina tulee
Velka mahdollistaa suuret investoinnit - siihen otettavan velan lyhennysohjelmalla. Nyt "lyhennysohjelma" on mahdollisesti ikuinen ja huimimmillaan tyhjästä nyhjäämistä - katteettomalla bittirahalla, jota jaetaan esimerkiksi euromaiden EKP' n sivukonttorien kautta vaikkapa ostamalla Suomen valtion joukkovelkakirjoja (jvk-papereita).
Velkaa on kahdenlaista - on velkaa kirjanpidollisesti. Taseessa on kaksi puolta - ne kuuluisat 'oven ja ikkunan puolet' - vastaavaa ja vastattavaa. Siis velka on lopulta numeroiden siirtelyä tileiltä toisille - joilla on lähtökohdin ja päättökohdin eri omistajat.
Suurempi velan määritys on vastuullisuusvelka meitä kaikkia elättävälle luontobiologialle - biosfäärille ja sen biodiversiteetille (Elämän monimuotoisuudelle) - tämä velka on nyt noussut kiintökeskusteluun, sillä ollaan huomattu Elämän monimuotoisuuden kutistuminen, pölyttäjien vähentyminen ja yhä useimmistuvat säiden ääri-ilmiöt - pahimpana lisääntyvä kuivuus, joka vie ravinnon. Tämä on sitä todellista velkaa, kun olemme syöneet huomista tänään jo etukäteen - jättäen laskun maksun lapsillemme ja heidän lapsilleen.
Entä kirjanpidollinen velka, jota jo houkutellaan pelkkänä avustuksena (Suomesta talousasiantuntija Vesa Vihriälä) - vaikkapa EKP' lta. Tältä osin HS-juttu jättää velkakäsitteen ja siihen liittyvien rahojen ilmestymisen puolitiehen - miten EKP tämän avustusrahan oikein järjestelee - onko jokin muukin keino kuin "setelipainokone"?
Nyt kaavaillaan velkaa, jota ei koskaan makseta takaisin. Lisäksi sille voidaan annostella miinusmerkkinen korko, jolloin aika syö velkapääomaa pienemmäksi.
Eivätkä valtiot koskaan maksa velkojaan kokonaan. Puhutaan valtiollisesta pohjavelasta ja sen määrän kohottamisesta - vrt. US-liittovaltio, joka käy poliittisen sirkuksen kongressissa, kun päätetään tuon velkakaton nostamisesta.
Nyt kaivattaisiin jatkokirjoitus - Mistä EKP taikoo tuota loputonta rahaa. Mario Draghi: "EKP' lta ei raha lopu".