Meille on Suomeenkin ilmaistu, että Intiassa toteutuu maailman suurin demokratia, jossa kansa saa äänestää halunsa mukaisesti. Intian parlamanttivaalitapahtumaa pidetään tosiaan maailman suurimpana demokratian ilmentymänä. Demokratiahan on enemmistön diktatuuria -tosin joissain valtioissa laadituin vähemmistösuojin.
Intian ja Pakistanin alueen historia kumpuaa Iso-Britannian siirtomaapolitiikasta, jossa yritettiin tehdä kahden valtion itsenäistymisen myötä suurjako - muslimit Pakistaniin ja hindut Intiaan.
Nyt muslimit ovat tässä maailman suurimmassa demokratiassa "pieni vähemmistö" - luokkaa reilut 10 prosenttia - tuohan on noin nykyisen Suomen Keskustan poliittinen mielipideosuus - tänään. Tosin Intiassa on noin 200 miljoonan vähemmistö. Demokratia ja miljardivaltiot?
Intiassa muhii nyt julkiväkivaltana vahva reviiripuolustus, ellei jopa reviirihyökkäys, jossa suuri enemmistö hakee omaa valtavaikutetta "demokratian mukaisesti" - uskontojen teesien mukaisesti. Mitä ilmeisimmin juopa muslimien ja hindujen välillä on kestämätön - ainakin, kun katsotaan kansalaisten nykyreaktioita.
Suurien väkilukuvaltioiden suurongelma on uskonto ja niiden kirjo. Tämä näkyy nyt Intiassa, vaikka Intian suuri mies - Mahatma Gandhi vannoi hindujen ja muslimien rauhaisaan rinnaneloon. Gandhi ajoi väkivallatonta vallankumousta - omalla vahvalla esimerkillä, ollen hindu, mutta arvostaen muslimeja.
Intian vieressä on se toinen jättiläinen, joka patoaa uskontojen välisiä ristiriitoja Keskushallintonsa uskonnottomuudella. Suuri osa maailmamme konflikteista juontuu uskonnoista - ei tarvitse katsoa kuin Lähi-itään huomatakseen tuon.
Intia käy nyt taistelua enemmistön demokraattisesta vallasta ja vähemmistön suojasta, joka näyttäisi olevan nyt olematon - tai ainakin alisteessa, jossa väkivaltaiselle uskonnolliselle reviiritaistelulle ei näy loppua.
Hindujen levottomuutta voisi hillitä Mahatma Gandhin inkarnaatio - sillä nyt tarvitaan yli uskontorajojen ulottuvaa aitoa karismaa.
2 - Lopultahan tässäkin on kysymys metsien käytöstä ihmisten yksisilmäismieltymysten mukaisesti. Pinnalle tulisi nyt viimeistään nousta näkökyky nähdä metsä puilta. Emme voi hakata Suomen metsiä nykytahtiin. Seuraukset ovat kohtalokkaat esimerkiksi pienentyvän biodiversiteetin (elämän monimuotoisuus) myötä.
Samoin meidän kyky ymmärtää metsien "hengityskone" osaksi biomassaista biodiversiteettiä - on väheinen ja ehkä myös osin erheellinen. Metsä on satoja miljoonia vuosia vanha konstruktio, jonka kehitys on säädetty evoluution näkökulmista 99,99 prosenttia sen aikajanasta, ja tuo loppu prosenttiosa on ihmisen aikakautta. ...
Selluloosavaate on tutkimusten arvoinen aihe, sillä ihminen on omassa "evoluutiossaan" osannut poistaa itseltään kyvyn elää "luontaisesti - aitoluontaisesti. Emme tunne yhtään muuta eliölajia, jonka täytyy pukea ylimääräistä päälleen - ehkä levinneisyytemme on väärä, ja roolimme olisi pitänyt jäädä tuonne lämpimiin Afrikan maihin - ilman vaatteita. :-)
Puu on erinomainen raaka-aine, mutta aina ensin itse luonnolle, vasta sen jälkeen ihmiselle
Emme voi käyttää elävää kuin kierrossakaan olevaa biomassaa suhteettomasti omaan biomassaamme nähden. Tässä piilee se kaikkien ympäristöongelmien perussyy - käytämme omiin tarpeisiimme aivan liikaa - liikaa myös sellaista, mikä on tarkoitettu meille kaikille biomassaisille - siis muillekin eliölajeille.
Olemme eläneet yli varojen ja syöneet muiden "riisikupeilta". e
1 - Metsäliiton Kari Jordan aloitti näiden biotuotetehtaiksi tituleerattujen sellukeittämöiden jättiurakat Äänekoskelta. Idea oli tuottaa nousevalle kysynnälle paljon puolijalostetta - sellua - erityisesti maailman suurimmille markkinoille - esimerkiksi Kiinaan - miljardeiksi pahvilaatikoiksi ja takapuolipehmoksi - sadoille miljoonille ihmisille. Suomessa jokainen ihminen käyttää 60 rullaa wc-paperia - vuodessa.
Nyt sellun kysyntä on monien syiden nimissä vähentynyt Kiinassa ja ei olisi tavaton ihme, jos Kiina kieltäisi nykykaltaiset kertakäyttöpahvilaatikot ja alapesukin tulisi tehdä lyhyellä siirtymäajalla - tehtäväksi vedellä tai jollain aivan uudella menetelmällä, jossa ei tarvitsisi käyttää 200 000 puunrunkoa vessapaperina - joka päivä. Kiina ei hakkaa omia metsiä selluksi ...ainakaan toistaiseksi. ...
Nyt tuo uutinen sellusta vaatteiksi, voi olla pelastus näille "biotuotetehtaille", tai sellukeittämöille. Tuo selluvaate olisi jo lähes lopputuote, tai ainakin paljon pidemmällä kuin pelkkä selluloosa. Nyt katsottuna tuo selluvaate olisi ratkaisu myös monin osin vedenkiertoihin, sillä puuvilla kuluttaa vaatekiloa kohden valtavasti vettä. Toki sellun keittokin kuluttaa vettä, mutta vähemmän ... miten se olisi lopulta selluvaatteiden osalta, jää nähtäväksi. Sellukeittämöiden vedenkietoa kehutaan miltei suljetuksi? >
2 - |1 Kiinalainen delegaatio Anhuin maakunnasta Naisten Federaation presidentin rouva Huang Hong´in johdolla tutustui kanssasisariinsa Suomen eduskunnassa syyskuussa 2011. Näin Kiina aloitti valmistelut muutoksiin, joissa tutkitaan tarkoin miten sisaret lännessä ovat menestyneet lasten- ja naisten oikeuksissa sekä perheiden sisäisessä tasa-arvossa, unohtamatta työoloja naisten ja miesten välillä. ...
Kiina valmistautui merkittävään Kansankongressin istuntoon alkavan vuoden 2012 helmikuussa - edellisessä kongressissa (vastaa suunnilleen meidän eduskuntaa) lyötiin lukkoon modernisti seuraavan suunnitelmatalouden viisivuotisjakso - ympäristö-, työ- ja kansalaishyvinvointipainotteisesti. Nyt vaihtuu osa korkeimmasta johdosta, joka juuri oli siunannut tämän historiallisen Naisten federaation vierailun Suomeen ja Ruotsiin. Ensi vuonna vaihtunee Kiinan pääministeri ja delegaatio oli juuri tulevan pääministerin kotimaakunnasta.
Läntinen tapa hymistellä ihmisoikeuksista - usein vain sana ilman todellisuutta
Meillä ihmisoikeudet ovat mainostetusti sanan- ja kokoontumisen vapautta ilmaista hyvinkin eksoottisia mielipiteitä individualismin puitteissa ja nimissä. Meillä yksilö on voimaa, vaikka yksilöllä harvoin on ilman rahaa, siis ostovoimaa, juurikaan vaikuttamismahdollisuutta. Meillä mennään raha edellä oikeuksiin - oikeudessakin. Mutta meillä on tehokas tulonjakokoneisto, joka on oireellisin ja oirehtivin saavutuksemme ihmisoikeusrintamalla.
Kiinalainen tapa toteuttaa reaalista ihmisoikeutta - usein kollektiivisin metodein Kiinassa vallitsee kungfutselainen perushierarkia, jo tuhansia vuosia. Kungfutsen perustat ovat nyt uudelleen nousemassa valtion viralliseen ohjelmaan, syrjäyttäen lopullisesti yksinvaltaisen kommunistisen puolueen Marx-Engels teemat.
Kommunistisen järjestelmän manifesteja ei ole enää ollut viimeisen 30 vuoden aikana juurikaan käytännön käytössä - vain vaikutuskanavamekanismi, joka muistuttaa enempikin keisareiden valtahierarkia-aikakausia. e
1 - HS-ote: " ... Naisten ja tyttöjen oikeudet ovat kysymyksiä, jotka mitä moninaisimmalla tavalla ovat globaalin ihmisoikeuspolitiikan keskiössä. ... " ...
[2011][ ... kiinalaiset Naisten federaation (Anhui) vieraat kuuntelivat kohteliaasti suomalaisten kansanedustajien selostusta, kuinka meillä hoidetaan lasten ja naisten oikeuksia. Suomalainen tulkki käänsi suomesta kiinaksi - koettaen löytää jotain sellaista kansanedustajiemme sanoista, joka olisi uutta ja yllättävää kotiin viemistä - mitään sellaista ei kuitenkaan ollut vietäväksi [2012] |1 ... ]
Suomessa kuten muissakin länsimaissa, joissa vallitsee individualistinen voittopyyde, kasvunhokema sekä jatkuvaluonteinen demokratiarykimä - ei ole laajaa tietämystä, eikä näkemystä kiinalaisuudesta, johtuen meidän omasta "oikeassaolon opista" - me löydämme virheitä muista. Kiinalaiset eivät löydä meistä julkisesti virheitä, he oppivat kohteliaisuuden olla puuttumatta muiden omiin sisäisiin asioihin - jo tuhansia vuosia sitten.
Ihmisoikeudet ovat joustava suure, jossa valta määrittää sen tavoitteet
(Läntinen media käy innolla itäisten ihmisoikeuksien kimppuun - löytäen aina huomautettavaa - ollen näkemättä mitä kotopesissämme tapahtuu - amerikkalaisten hätähuuto kaduilta rahan voimasta ja sen karsinoivasta ihmisoikeusperiaatteesta - Wallstreet syndrooma)
[ ... perheenäiti katsoo tilinauhaa niin Suomessa kuin Kiinassa ja näkee oman euron ja yuanin olevan vain 75-85 prosenttia miesten vastaavasta. Lännessä lapsien oikeuksia poljetaan vapauden ihannointina - lapset jää usein kasvattamatta. Itäinen äiti koettaa vaalia perhe- ja sukuyhteyttä, vaatien yhä parempia suorituksia lapsiltaan kovenevassa kilpailussa, paikasta auringossa - perheen kunniakin on kyseessä, silti lapsella on oikeus saada kasvatusta ... ] >
Meille on Suomeenkin ilmaistu, että Intiassa toteutuu maailman suurin demokratia, jossa kansa saa äänestää halunsa mukaisesti. Intian parlamanttivaalitapahtumaa pidetään tosiaan maailman suurimpana demokratian ilmentymänä. Demokratiahan on enemmistön diktatuuria -tosin joissain valtioissa laadituin vähemmistösuojin.
Intian ja Pakistanin alueen historia kumpuaa Iso-Britannian siirtomaapolitiikasta, jossa yritettiin tehdä kahden valtion itsenäistymisen myötä suurjako - muslimit Pakistaniin ja hindut Intiaan.
Nyt muslimit ovat tässä maailman suurimmassa demokratiassa "pieni vähemmistö" - luokkaa reilut 10 prosenttia - tuohan on noin nykyisen Suomen Keskustan poliittinen mielipideosuus - tänään. Tosin Intiassa on noin 200 miljoonan vähemmistö. Demokratia ja miljardivaltiot?
Intiassa muhii nyt julkiväkivaltana vahva reviiripuolustus, ellei jopa reviirihyökkäys, jossa suuri enemmistö hakee omaa valtavaikutetta "demokratian mukaisesti" - uskontojen teesien mukaisesti. Mitä ilmeisimmin juopa muslimien ja hindujen välillä on kestämätön - ainakin, kun katsotaan kansalaisten nykyreaktioita.
Suurien väkilukuvaltioiden suurongelma on uskonto ja niiden kirjo. Tämä näkyy nyt Intiassa, vaikka Intian suuri mies - Mahatma Gandhi vannoi hindujen ja muslimien rauhaisaan rinnaneloon. Gandhi ajoi väkivallatonta vallankumousta - omalla vahvalla esimerkillä, ollen hindu, mutta arvostaen muslimeja.
Intian vieressä on se toinen jättiläinen, joka patoaa uskontojen välisiä ristiriitoja Keskushallintonsa uskonnottomuudella. Suuri osa maailmamme konflikteista juontuu uskonnoista - ei tarvitse katsoa kuin Lähi-itään huomatakseen tuon.
Intia käy nyt taistelua enemmistön demokraattisesta vallasta ja vähemmistön suojasta, joka näyttäisi olevan nyt olematon - tai ainakin alisteessa, jossa väkivaltaiselle uskonnolliselle reviiritaistelulle ei näy loppua.
Hindujen levottomuutta voisi hillitä Mahatma Gandhin inkarnaatio - sillä nyt tarvitaan yli uskontorajojen ulottuvaa aitoa karismaa.
Kuuden jako on mystinen. Jos piirrämme millaisen säteen ympyrän tahansa - saamme tuon säteen monikerraksi kuusi, kun harpilla mittaamme tuon ympyrän kaaren osiin tuolla säteen mitalla. Tämähän opittiin jo peruskoulussa ja sitä ennen keskikoulussa.
Kaikilla ympyröillä ja palloilla on keskipiste, kuten on aina lumihiutaleellakin - siis kasvun lähtöpiste - millainen vetovoima tuolla lähes olemattomalla lähtöpisteellä (hiukkasella) on - jää tässä tuntemattomaksi. Sehän tiedetään, että jossain universumin "lähtötilanteiden alkutaipaleilla" syntyi kaiken nyt näkemämme synnyttänyt vetovoima - emme vain tiedä miksi ja miten se syntyi.
Kuudenjaossa yhtymäkohta matemaattiseen ympyrään saa perusteita. Toisaalta emme osaa nähdä ratkaisua pii' n arvosta (3,141527 ...) tekijänä, jolla taas on todella mystinen merkitys itse ympyröiden ja pallojen maailmassa - ainakin ideaalisena tarkasteluna. Pii' n ongelma meille on sen "päättymättömyys" - eikä edes mitään desimaalien systemaattisuutta ole löytynyt.
Mikä onkaan kuuden yhteys tuohon ympyräkaaren pituuden (kehän) mittaamiseen? Jos jaamme ympyräkaaren yhä pienempiin segmentteihin ja näin lähestyen ympyrän kaarta - saavuttamatta sitä koskaan - on yhteys pii' n arvoon nähtävissä. Miten tämä sitten näkyy tuossa lumihiutaleen kuuden yhteyteen? Näin saamme lisäpohdittavaa - miksi "luonto" toimii näin.
Sekin osataan aavistaa, että "jossain tuolla on täydellinen vastaus" kuuden jakoon, mutta kun me emme sitä vain löydä - tai löydämme, mutta milloin?
Oli kiintoisaa kuulla lääkärikunnan edustajan vilpittömästä hyveellisyydestä - työstä toisten eteen. Puhutaanhan paljon tuosta mystisestä Hippokrateen valasta. Se kuitenkin tiedetään, että lääkäreissäkin on laadullisia ja tavoitteellisia eroja, kuten missä tahansa ammattiryhmässä. Ihmisyys on inhimillistä!
Konkreettisemmin tiedämme autonasentajissakin olevan hyviä ja vielä parempia tekijöitä, jotka haluavat tuottaa mielihyvää asiakkaalle vastuulla hyvin tehdystä työstä.
On kyse lopulta kunniasta tehdä työ vastuullisesti ja saada positiivisesta palautteesta lisävirikettä toteuttaa tuota valaa - tehdä parhaansa lähimmäisen eteen - onhan jokainen potilas lääkärin edessä aina lähimmäinen.
Esimerkiksi apteekit saavat paljon huomiointia lääkevalmistajilta, ikäänkuin muistuksena, että me valmistamme tätä ja tätä lääkettä - usein lahja annetaan tuoteselosteiden kyljessä, jossa tuodaan esille juuri tämän ja tämän lääkkeen hyödyistä asiakkaille. Nykyään apteekki voi vaihtaa määrätyn lääkkeen tietyin ehdoin asiakkaalle halvempaan.
Se miten lääkeyhtiöt informoivat lääkäreitä omista lääkkeistään - jää usein vain potilaan - asiakkaan nähtäville lääkeyhtiöiden logo-merkityistä pienvälineistä lääkärin pöydällä - tämähän ei ole mitenkään väärin, kunhan huomioitsemiset eivät ulotu "laajemmalle tuosta lääkärin työpöydästä".
Keskimääräisellä kokemuksella voisi todeta, että Suomessa lääkärien etiikka on korkealla ja vain parantunut vuosien saatossa. Erityisesti terveysasemien lääkärit ovat suuressa ratkaisijan roolissa - edetäänkö erikoishoitoon vai ei.
Tavallinen kansa on riippuvainen tästä perusterveydenhoidon lähtötasosta. Potilaat eli asiakkaat toivovat tietysti, että korkea moraali ja halu tehdä vaikeissakin olosuhteissa työtä - joka kantaisi juuri sitä laatua, joka ylläpitää yhteiskunnan suuria kansalaisryhmiä terveen kirjoissa.
Tiedämme kuitenkin, että riippumatta ammattiryhmästä - ihmisten moraali on usein veteen piirretty viiva, ja käsitykset kunniasta vaihtelevat.
1 A
HS-analyysi: Hindut ja muslimit tappavat toisiaan Delhin kaduilla, ja siitä voi syyttää pääministeri Modin pyrkimystä tehdä Intiasta hinduvaltio
Intian ja Pakistanin alueen historia kumpuaa Iso-Britannian siirtomaapolitiikasta, jossa yritettiin tehdä kahden valtion itsenäistymisen myötä suurjako - muslimit Pakistaniin ja hindut Intiaan.
Nyt muslimit ovat tässä maailman suurimmassa demokratiassa "pieni vähemmistö" - luokkaa reilut 10 prosenttia - tuohan on noin nykyisen Suomen Keskustan poliittinen mielipideosuus - tänään. Tosin Intiassa on noin 200 miljoonan vähemmistö. Demokratia ja miljardivaltiot?
Intiassa muhii nyt julkiväkivaltana vahva reviiripuolustus, ellei jopa reviirihyökkäys, jossa suuri enemmistö hakee omaa valtavaikutetta "demokratian mukaisesti" - uskontojen teesien mukaisesti. Mitä ilmeisimmin juopa muslimien ja hindujen välillä on kestämätön - ainakin, kun katsotaan kansalaisten nykyreaktioita.
Suurien väkilukuvaltioiden suurongelma on uskonto ja niiden kirjo. Tämä näkyy nyt Intiassa, vaikka Intian suuri mies - Mahatma Gandhi vannoi hindujen ja muslimien rauhaisaan rinnaneloon. Gandhi ajoi väkivallatonta vallankumousta - omalla vahvalla esimerkillä, ollen hindu, mutta arvostaen muslimeja.
Intian vieressä on se toinen jättiläinen, joka patoaa uskontojen välisiä ristiriitoja Keskushallintonsa uskonnottomuudella. Suuri osa maailmamme konflikteista juontuu uskonnoista - ei tarvitse katsoa kuin Lähi-itään huomatakseen tuon.
Intia käy nyt taistelua enemmistön demokraattisesta vallasta ja vähemmistön suojasta, joka näyttäisi olevan nyt olematon - tai ainakin alisteessa, jossa väkivaltaiselle uskonnolliselle reviiritaistelulle ei näy loppua.
Hindujen levottomuutta voisi hillitä Mahatma Gandhin inkarnaatio - sillä nyt tarvitaan yli uskontorajojen ulottuvaa aitoa karismaa.
2 - 2
Tuleeko tästä puusta tehdystä kankaasta puuvillalle haastaja? Jyväskyläläinen yritys loi kierrätettävän tekstiilin ja sai taakseen tunnettuja rahoittajia
Samoin meidän kyky ymmärtää metsien "hengityskone" osaksi biomassaista biodiversiteettiä - on väheinen ja ehkä myös osin erheellinen. Metsä on satoja miljoonia vuosia vanha konstruktio, jonka kehitys on säädetty evoluution näkökulmista 99,99 prosenttia sen aikajanasta, ja tuo loppu prosenttiosa on ihmisen aikakautta.
...
Selluloosavaate on tutkimusten arvoinen aihe, sillä ihminen on omassa "evoluutiossaan" osannut poistaa itseltään kyvyn elää "luontaisesti - aitoluontaisesti. Emme tunne yhtään muuta eliölajia, jonka täytyy pukea ylimääräistä päälleen - ehkä levinneisyytemme on väärä, ja roolimme olisi pitänyt jäädä tuonne lämpimiin Afrikan maihin - ilman vaatteita. :-)
Puu on erinomainen raaka-aine, mutta aina ensin itse luonnolle, vasta sen jälkeen ihmiselle
Emme voi käyttää elävää kuin kierrossakaan olevaa biomassaa suhteettomasti omaan biomassaamme nähden. Tässä piilee se kaikkien ympäristöongelmien perussyy - käytämme omiin tarpeisiimme aivan liikaa - liikaa myös sellaista, mikä on tarkoitettu meille kaikille biomassaisille - siis muillekin eliölajeille.
Olemme eläneet yli varojen ja syöneet muiden "riisikupeilta". e
2 - 1
Tuleeko tästä puusta tehdystä kankaasta puuvillalle haastaja? Jyväskyläläinen yritys loi kierrätettävän tekstiilin ja sai taakseen tunnettuja rahoittajia
Nyt sellun kysyntä on monien syiden nimissä vähentynyt Kiinassa ja ei olisi tavaton ihme, jos Kiina kieltäisi nykykaltaiset kertakäyttöpahvilaatikot ja alapesukin tulisi tehdä lyhyellä siirtymäajalla - tehtäväksi vedellä tai jollain aivan uudella menetelmällä, jossa ei tarvitsisi käyttää 200 000 puunrunkoa vessapaperina - joka päivä. Kiina ei hakkaa omia metsiä selluksi ...ainakaan toistaiseksi.
...
Nyt tuo uutinen sellusta vaatteiksi, voi olla pelastus näille "biotuotetehtaille", tai sellukeittämöille. Tuo selluvaate olisi jo lähes lopputuote, tai ainakin paljon pidemmällä kuin pelkkä selluloosa. Nyt katsottuna tuo selluvaate olisi ratkaisu myös monin osin vedenkiertoihin, sillä puuvilla kuluttaa vaatekiloa kohden valtavasti vettä. Toki sellun keittokin kuluttaa vettä, mutta vähemmän ... miten se olisi lopulta selluvaatteiden osalta, jää nähtäväksi. Sellukeittämöiden vedenkietoa kehutaan miltei suljetuksi? >
4 - 2
HS-analyysi: Suomi hakee YK:n ihmisoikeusneuvoston jäseneksi aikana, jolloin Yhdysvallat ja Kiina rapauttavat voimalla ihmisoikeuspolitiikkaa
...
Kiina valmistautui merkittävään Kansankongressin istuntoon alkavan vuoden 2012 helmikuussa - edellisessä kongressissa (vastaa suunnilleen meidän eduskuntaa) lyötiin lukkoon modernisti seuraavan suunnitelmatalouden viisivuotisjakso - ympäristö-, työ- ja kansalaishyvinvointipainotteisesti. Nyt vaihtuu osa korkeimmasta johdosta, joka juuri oli siunannut tämän historiallisen Naisten federaation vierailun Suomeen ja Ruotsiin. Ensi vuonna vaihtunee Kiinan pääministeri ja delegaatio oli juuri tulevan pääministerin kotimaakunnasta.
Läntinen tapa hymistellä ihmisoikeuksista - usein vain sana ilman todellisuutta
Meillä ihmisoikeudet ovat mainostetusti sanan- ja kokoontumisen vapautta ilmaista hyvinkin eksoottisia mielipiteitä individualismin puitteissa ja nimissä. Meillä yksilö on voimaa, vaikka yksilöllä harvoin on ilman rahaa, siis ostovoimaa, juurikaan vaikuttamismahdollisuutta. Meillä mennään raha edellä oikeuksiin - oikeudessakin. Mutta meillä on tehokas tulonjakokoneisto, joka on oireellisin ja oirehtivin saavutuksemme ihmisoikeusrintamalla.
Kiinalainen tapa toteuttaa reaalista ihmisoikeutta - usein kollektiivisin metodein
Kiinassa vallitsee kungfutselainen perushierarkia, jo tuhansia vuosia. Kungfutsen perustat ovat nyt uudelleen nousemassa valtion viralliseen ohjelmaan, syrjäyttäen lopullisesti yksinvaltaisen kommunistisen puolueen Marx-Engels teemat.
Kommunistisen järjestelmän manifesteja ei ole enää ollut viimeisen 30 vuoden aikana juurikaan käytännön käytössä - vain vaikutuskanavamekanismi, joka muistuttaa enempikin keisareiden valtahierarkia-aikakausia. e
4 - 1
HS-analyysi: Suomi hakee YK:n ihmisoikeusneuvoston jäseneksi aikana, jolloin Yhdysvallat ja Kiina rapauttavat voimalla ihmisoikeuspolitiikkaa
...
[2011][ ... kiinalaiset Naisten federaation (Anhui) vieraat kuuntelivat kohteliaasti suomalaisten kansanedustajien selostusta, kuinka meillä hoidetaan lasten ja naisten oikeuksia. Suomalainen tulkki käänsi suomesta kiinaksi - koettaen löytää jotain sellaista kansanedustajiemme sanoista, joka olisi uutta ja yllättävää kotiin viemistä - mitään sellaista ei kuitenkaan ollut vietäväksi [2012] |1 ... ]
Suomessa kuten muissakin länsimaissa, joissa vallitsee individualistinen voittopyyde, kasvunhokema sekä jatkuvaluonteinen demokratiarykimä - ei ole laajaa tietämystä, eikä näkemystä kiinalaisuudesta, johtuen meidän omasta "oikeassaolon opista" - me löydämme virheitä muista. Kiinalaiset eivät löydä meistä julkisesti virheitä, he oppivat kohteliaisuuden olla puuttumatta muiden omiin sisäisiin asioihin - jo tuhansia vuosia sitten.
Ihmisoikeudet ovat joustava suure, jossa valta määrittää sen tavoitteet
(Läntinen media käy innolla itäisten ihmisoikeuksien kimppuun - löytäen aina huomautettavaa - ollen näkemättä mitä kotopesissämme tapahtuu - amerikkalaisten hätähuuto kaduilta rahan voimasta ja sen karsinoivasta ihmisoikeusperiaatteesta - Wallstreet syndrooma)
[ ... perheenäiti katsoo tilinauhaa niin Suomessa kuin Kiinassa ja näkee oman euron ja yuanin olevan vain 75-85 prosenttia miesten vastaavasta. Lännessä lapsien oikeuksia poljetaan vapauden ihannointina - lapset jää usein kasvattamatta. Itäinen äiti koettaa vaalia perhe- ja sukuyhteyttä, vaatien yhä parempia suorituksia lapsiltaan kovenevassa kilpailussa, paikasta auringossa - perheen kunniakin on kyseessä, silti lapsella on oikeus saada kasvatusta ... ] >
1 B
HS-analyysi: Hindut ja muslimit tappavat toisiaan Delhin kaduilla, ja siitä voi syyttää pääministeri Modin pyrkimystä tehdä Intiasta hinduvaltio
Intian ja Pakistanin alueen historia kumpuaa Iso-Britannian siirtomaapolitiikasta, jossa yritettiin tehdä kahden valtion itsenäistymisen myötä suurjako - muslimit Pakistaniin ja hindut Intiaan.
Nyt muslimit ovat tässä maailman suurimmassa demokratiassa "pieni vähemmistö" - luokkaa reilut 10 prosenttia - tuohan on noin nykyisen Suomen Keskustan poliittinen mielipideosuus - tänään. Tosin Intiassa on noin 200 miljoonan vähemmistö. Demokratia ja miljardivaltiot?
Intiassa muhii nyt julkiväkivaltana vahva reviiripuolustus, ellei jopa reviirihyökkäys, jossa suuri enemmistö hakee omaa valtavaikutetta "demokratian mukaisesti" - uskontojen teesien mukaisesti. Mitä ilmeisimmin juopa muslimien ja hindujen välillä on kestämätön - ainakin, kun katsotaan kansalaisten nykyreaktioita.
Suurien väkilukuvaltioiden suurongelma on uskonto ja niiden kirjo. Tämä näkyy nyt Intiassa, vaikka Intian suuri mies - Mahatma Gandhi vannoi hindujen ja muslimien rauhaisaan rinnaneloon. Gandhi ajoi väkivallatonta vallankumousta - omalla vahvalla esimerkillä, ollen hindu, mutta arvostaen muslimeja.
Intian vieressä on se toinen jättiläinen, joka patoaa uskontojen välisiä ristiriitoja Keskushallintonsa uskonnottomuudella. Suuri osa maailmamme konflikteista juontuu uskonnoista - ei tarvitse katsoa kuin Lähi-itään huomatakseen tuon.
Intia käy nyt taistelua enemmistön demokraattisesta vallasta ja vähemmistön suojasta, joka näyttäisi olevan nyt olematon - tai ainakin alisteessa, jossa väkivaltaiselle uskonnolliselle reviiritaistelulle ei näy loppua.
Hindujen levottomuutta voisi hillitä Mahatma Gandhin inkarnaatio - sillä nyt tarvitaan yli uskontorajojen ulottuvaa aitoa karismaa.
7
Ihme ilmojen teiltä
Kaikilla ympyröillä ja palloilla on keskipiste, kuten on aina lumihiutaleellakin - siis kasvun lähtöpiste - millainen vetovoima tuolla lähes olemattomalla lähtöpisteellä (hiukkasella) on - jää tässä tuntemattomaksi. Sehän tiedetään, että jossain universumin "lähtötilanteiden alkutaipaleilla" syntyi kaiken nyt näkemämme synnyttänyt vetovoima - emme vain tiedä miksi ja miten se syntyi.
Kuudenjaossa yhtymäkohta matemaattiseen ympyrään saa perusteita. Toisaalta emme osaa nähdä ratkaisua pii' n arvosta (3,141527 ...) tekijänä, jolla taas on todella mystinen merkitys itse ympyröiden ja pallojen maailmassa - ainakin ideaalisena tarkasteluna. Pii' n ongelma meille on sen "päättymättömyys" - eikä edes mitään desimaalien systemaattisuutta ole löytynyt.
Mikä onkaan kuuden yhteys tuohon ympyräkaaren pituuden (kehän) mittaamiseen? Jos jaamme ympyräkaaren yhä pienempiin segmentteihin ja näin lähestyen ympyrän kaarta - saavuttamatta sitä koskaan - on yhteys pii' n arvoon nähtävissä. Miten tämä sitten näkyy tuossa lumihiutaleen kuuden yhteyteen? Näin saamme lisäpohdittavaa - miksi "luonto" toimii näin.
Sekin osataan aavistaa, että "jossain tuolla on täydellinen vastaus" kuuden jakoon, mutta kun me emme sitä vain löydä - tai löydämme, mutta milloin?
8
On olemassa kolme syytä, miksi urbaanilegenda lääkefirmoista ei pidä paikkaansa, Pippa Laukka kirjoittaa
Konkreettisemmin tiedämme autonasentajissakin olevan hyviä ja vielä parempia tekijöitä, jotka haluavat tuottaa mielihyvää asiakkaalle vastuulla hyvin tehdystä työstä.
On kyse lopulta kunniasta tehdä työ vastuullisesti ja saada positiivisesta palautteesta lisävirikettä toteuttaa tuota valaa - tehdä parhaansa lähimmäisen eteen - onhan jokainen potilas lääkärin edessä aina lähimmäinen.
Esimerkiksi apteekit saavat paljon huomiointia lääkevalmistajilta, ikäänkuin muistuksena, että me valmistamme tätä ja tätä lääkettä - usein lahja annetaan tuoteselosteiden kyljessä, jossa tuodaan esille juuri tämän ja tämän lääkkeen hyödyistä asiakkaille. Nykyään apteekki voi vaihtaa määrätyn lääkkeen tietyin ehdoin asiakkaalle halvempaan.
Se miten lääkeyhtiöt informoivat lääkäreitä omista lääkkeistään - jää usein vain potilaan - asiakkaan nähtäville lääkeyhtiöiden logo-merkityistä pienvälineistä lääkärin pöydällä - tämähän ei ole mitenkään väärin, kunhan huomioitsemiset eivät ulotu "laajemmalle tuosta lääkärin työpöydästä".
Keskimääräisellä kokemuksella voisi todeta, että Suomessa lääkärien etiikka on korkealla ja vain parantunut vuosien saatossa. Erityisesti terveysasemien lääkärit ovat suuressa ratkaisijan roolissa - edetäänkö erikoishoitoon vai ei.
Tavallinen kansa on riippuvainen tästä perusterveydenhoidon lähtötasosta. Potilaat eli asiakkaat toivovat tietysti, että korkea moraali ja halu tehdä vaikeissakin olosuhteissa työtä - joka kantaisi juuri sitä laatua, joka ylläpitää yhteiskunnan suuria kansalaisryhmiä terveen kirjoissa.
Tiedämme kuitenkin, että riippumatta ammattiryhmästä - ihmisten moraali on usein veteen piirretty viiva, ja käsitykset kunniasta vaihtelevat.