06092019
...
1
Kiinasta löytyi 550 miljoonaa vuotta vanhan madon kuolonmarssi
Ilkka LuomaHerää se kaikkien elollisten kysymysten isoäiti - olisiko tuo sitten se, joka oli esi-esi-esi ... esi-isämme?
Vai olemmeko jostain muusta tuon ajan elollisuuden haarakkeesta? Siinäpä pohtimista.
Nyt jätän Raamatun luomiskertomuksen tähän pohtimatta ... sen sijaan huumorilla voisin sanoa: Esi-esi ... esikiinalainen ;-)2
Keskimatkan ohjukset eivät muuta valtasuhteita
Ilkka LuomaTässä on kysymys eurooppalaisuudesta, Euroopasta ja sen kaikkinaisesta keskinäisyydestään rauhankehityksen tiellä ---
Presidentti Sauli Niinistö lausui näin: ”Tarkoitan Eurooppaa laajalti, Uralilta Atlantille”, Niinistö sanoi lauantaina Münchenin turvallisuuskonferenssissa. ”Eurooppaan ei sijoitettaisi nyt INF-sopimuksen kieltämiä aseita.” -ote HS-jutusta [~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006004259.html - ].
Niinistö meni näin lähemmäksi kokonaisvaltaista eurooppalaisuuden käsitettä - joko tarkoituksella tai tilanteeseen nähden painottaen. Niin tai näin - Niinistö on nyt oikeilla jäljillä.
US trumppismina vetäytyy rakentamaan "The Greatest America verbalisointia" ja pystyttää revirismin vallassa muurejaan - niin todellisina kuin kaupallisina, erityisesti Kiinan suuntaan.
Ydinaseissa maailmassamme on kaksi ylivertaista ydinasesuurvaltaa - US ja Venäjä, heillä on noin 80 prosenttia kärkien lukumäärästä ja räjähdevoimasta. Kiina on näissä atomiasemittelöissä vielä kääpiön asemassa, kuten muutkin - vaikkapa Israel ja Pohjois-Korea (näinköhän korealaisilla ydinase toimii kombinaationa - ohjus ja itse ydinlataus?).
US voisi vetää kaikki sota- ja hyökkäysvoimansa pois Euroopasta, ja näin kokonaisvaltaisuuden nimissä Venäjä vähentää kaikkinaisesti Euroopan puoleisesta osastaan kaikkia ydinaseita Ranskan ja Englannin ydinaseiden määriä vastaaviksi. Samalla niin Englanti, Ranska kuin Venäjä sitoutuvat INF-uudistamiseen.
Kiina on luku sinänsä - se on noussut jo talouden osalta maailman suurimmaksi (BKT/PPP) ja sen ydinaseistus on joko hyvin vanhan aikaista tai sitten supermodernia, mutta määriltään vaatimatonta luokkaa - mutta kasvanee, ehkä siksi, että Kiina ottaa tässäkin populaatio-osuutensa eli 1,4/7,8 suhteella -miten se olisi ydinaseiden osalta?
Eurooppa jatkuu Niinistönkin sanoin kauas Venäjän Uralille - viisas huomio täältä Suomesta, missä olemme idän ja lännen vedenjakajalla.3
Varhaiskasvatuksen laatu heittelee rajusti: Lapsille, jotka eivät puhu, ei myöskään lueta kaikkialla
Ilkka LuomaLasten kasvatus on luonnostaan jyvittynyt lapsen omille vanhemmille - voiko yhteiskunta ohjata/ opastaa lapsiamme enemmän soputuvaisiksi, mutta kuitenkaan unohtamatta yksilöllisyyttä ja siihen liittyvää lahjakkuutta, josta läntinen markkinatalous demokratiassaan hakee oikeustustaan tähän kulttuurien kirjoon pallollamme?
Yhteiskunta on avoin ja sosiaalisesti yhteenkuuluva, ... parhaimmillaan. Yhteiskunnassa voidaan esittää malleja kollektivismista individualismiin. Lapset voidaan hoitaa kotona oman isän ja äidin toimesta, jotka ovat lähtökohdiltaan aina huolehtivaisimmat hoitajat ja kasvattajat. Lapset voidaan laittaa myös päivähoitoon kokemaan ja oppimaan sosiaalisuutta ja yhteistoimintaa muiden kanssa.
Maksuttomuus on sosiaalisen ajattelun hedelmä, jossa ajateltiin, että vanhemmilla pitää olla vapautumisen mahdollisuuksia lasten hoidosta - syntyi päivähoitosysteemi, myös ympärivuorokautiseksi, koska vuorotyöt eräin paikkakunnin olivat/ ovat yleinen ilmiö. Päivähoito on erinomainen esimerkki tulontasauksesta, kun jotkut perheet tulo- ja sosiaalisin perustein saavat sen ilmaiseksi.
Elämme sosiaalisessa yhteiskunnassa, jossa ainakin periaatteellisena puolena on yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja yhtäläinen osallistumisoikeus. Sosiaalisuuteen kuuluvat myös kanssakäyminen ikälajitovereiden kanssa. On tunnettua, että sosiaalisuutta ja yhteenkuuluvuutta rakentuu yhteiskunnan hoitomalleissa - lapset ikäänkuin synkronoituvat tosiinsa niin hyvässä kuin pahassa. Tiimihenkisyys, samakantaisuus ja sama-ajattelevuus kasvavat kiistatta ryhmätoiminnoissa ja lasten yhteiskuntapäivähoito on sitä.
Kaukoidän maissa lasten vanhempien vanhemmilla ja isoäideillä ja -isillä on suuri merkitys perhe- ja sukuarvojen vaalijana. Sanotaan, että veri on vettä sakeampaa - näin se on ja sukuyhteys takaa parhaan perhe- ja sukukeskeisyyden, jossa myös talouden suosituimmuutta valvotaan sukujen sisälle.
Ylittääkö yhteiskunnallisuus lapsiemme yksilöllisen lahjakkuuden esilletulon pyrkimisen?4 -2
Pilapiirtäjä Willem selvisi hengissä Charlie Hebdoa vastaan tehdystä terrori-iskusta, mutta ei aio lopettaa pilakuvien tekemistä: ”Provokaation tarkoitus on ravistella ihmisiä”
Ilkka Luoma2 - Pilapiirrokset ovat hauskoja, kuten pitääkin, mutta myös tavallansa herätteleviä - kunhan niillä ei satuteta jotain selaista, joka voi olla joillekiin pyhää --- ethän sinäkään halua, että sinun pyhimpiä asioita pilkataan - edes "huumorin avulla", vieläpä sellaisella tavalla, joka ei ole "sinun maastasi"! ---
Tasa-arvoon pyrkimys kulkee käsi kädessä sananvapauden kanssa
Ennen sanavapauden analysointia ja projisointia eri kulttuureihin olisi ratkaistava ikuinen kysymys tasa-arvoisesta kohtelusta, jossa huomioidaan meidän erilaisuus, niin historiasta, tavoista, oikeudesta uskoon kuin kulttuureista johtuen.
Kuinka pitkälle mahdoton puheessa tavoittelemamme täystasa-arvo on vietävissä eliökuntaan, jossa jokaiselle pitäisi olla lajinsa ja yksilönsä mukainen kolo – niin kokona kuin elämän mahdollistajana. Tuon ’kolon kokoon’ liittyy kiinteästi lännenmiehen tarve puuttua kaikkien asioihin – sisäisiinkin. Miksi?
Sananvapaus on myös hienotunteisuutta toistaan – erilaista kohtaan
Me emme synny tänne kaikki samoihin olosuhteisiin. Toiset saavat puurokauhan käteensä, toiset kultalusikan – eräille jää käteen tyhjä kuppi, joillekin se on valmiiksi verinen ja kolmas joutuu heti luovuttamaan – ihmisen itsensä aiheuttama ympäristötuho kuin ase ja väkivalta vievät hengen.
Sananvapaus ei ole jahtaamista – eikä sanallinen itseisarvo
Sananvapaus liittyy voimakkaasti tasa-arvoon kokea kaltaisensa elämäntavan yleinen hyväksyntä, kokematta ajojahtia, käännytystä tai jopa väkivaltaa erilaisuuttaan kohtaan. Erilaisuus ei voi, eikä saa aiheuttaa tahallista toisen elämän vaikeuttamista – on vain luonnon laki, joka säätelee sopeutuvuutta, lähtökohdiltaan.
Ihmisen oma sopeumavaade on monien kriisien ja konfliktien alkulähde, koska vahvempi kokee oikeuden ja heikompi jää odottamaan kostoa tai alistuu kohtaloonsa. Alistaako tänään jokin ryhmä toistaan – alistaa, sen me näemme joka päivä.4 - 1
Pilapiirtäjä Willem selvisi hengissä Charlie Hebdoa vastaan tehdystä terrori-iskusta, mutta ei aio lopettaa pilakuvien tekemistä: ”Provokaation tarkoitus on ravistella ihmisiä”
Ilkka LuomaPilapiirrokset voivat olla hauskoja, ilkukurisia ja älykkään teräviä hymyilyttävällä tavalla, mutta suunnattuina vain kulttuureittain ja maan tavoittain sellaisille, jotka ymmärtävät niitä - juuri niin, että ovat "vain" pilapiirroksia.
On oltava kohtelias, huomaavainen ja ennen kaikkea loukkaamatta mitään uskontoa, kansan perinnäistapaa tai muuta sellaista, jolla aikaan saadaan "pahaa verta", ettei käy kuin kävi tässä tapauksessa, jossa huumori sattui pahasti ja tuotti tapahtumasarjan, jota ei saanut tapahtua, mutta tapahtui kuitenkin - oli piirretty loukkaava mielikuva yksipuolisin huumorein:
[2017] Pariisin Charlie Hebdo satiirilehden pilapiirtäjien Islamin vastainen huumoririenaus katkaisi lopullisesti kynän muutamilta piirtäjiltä – tekona väärä, mutta mitkä tekijät johtivat sananvapaustaistelijoiden murhaan? Entä olemmeko oppineet nyt mitään, kun terroriteosta on kulunut jo jonkin aikaa?)
Läntisen maailman demokratiahoennan eräs lempilaji on sananvapaus. Meillä saa irvailla, heitellä huumoria, loukata toista ”vitsi-vitsi” -periaatteella, jopa rienata (kunhan et lyö herkkää kunnianloukkausta!) – on kuulemma myös tarpeellista, että saadaan arvostella toisten vakaata uskoa ja jopa asettaa se kyseenalaiseksi.
Lännenmiehen huumori ei ole huumoria suurimmassa osassa maapalloa. Huumori kuin ’vitsi -vitsi’ ovat erilaisia, eri kulttuureissa. Idän huumori ei ole välttämättä huumoria meille, varsinkin kun talouden näkökulmasta olemme jäämässä jopa alakynteen.
Meidän mielestä taas sananvapaus siivittää kaltaisemme yhteiskuntakulttuurin levittämisoikeuden kaikkialle – kukin puolustaa, jopa hyökkäävästi kulttuuriaan. Samoin me katsomme, että kehityksen alkutaipaleella oleva ihmisen tasa-arvoinen huomiointi eli paljon puhuttu demokratia kuuluu kaikille. Ajamme demokratian kyljessä sananvapautta kaikkien suuhun – ylivertaisena de facto´na.
Ennen sanavapauden analysointia ja projisointia eri kulttuureihin olisi ratkaistava ikuinen kysymys tasa-arvoisesta kohtelusta>
...
22421
VastaaPoista