Se on siinä. Brittikansa sai minkä halusi. Kaksi kertaa piti äänestää, jotta kansan valitsemat poliitikot ymmärsivät kansan enemmistötahdon. Demokratia ja itsenäisyyskaipuu saivat haluamansa.
Media yritti jopa Suomestakin kampittaa brittienemmistön Brexittiä. Ehkä tuo kampitusyritys koitui nyt vähemmistön kohtaloksi ja median harmiksi.
Kansa on puhut - pulinat pois ja kohden puhdasta neuvottelupöytää. Voimme sanoa, että Brexit oli reviiripuolustajien voitto!
Ferrarin nelipakoputkisesta peräpäästä lähtee sellainen ääni, joka kiihottaa maskuliinista luonnetta - se antaa ikäänkuin pituutta miehuudelle - siksi komeaa murinaa - saattaa muistuttaa urosleijonan ärjähtelyä.
Autoja on aina ollut joka lähtöön - perhemiehelle volvoja, korskeille tehonäyttäjille bemareita ja ukkoutuneille herrasmiehille mersuja - audistit ovat sitten oma lukunsa. Jokainen autotehdas osaa brändätä itselleen sopivan ja toivottavasti kannattajilleen mieliin jäävän imagon, joka takaa vakaasti nousevaa myyntiä.
Auto on itsenäisyyden merkkituote - ikäänkuin camelboots - kulkee omia polkujaan - anteeksi - teitään. Auto on suojalaatikko, jossa voi kokea intohimoista kiihoketta, kun kävelykatuilijat ihailevat, kadehtivat tai muutoin haaveilevat kulkuraudasta, joka on juuri minun takapuoleni alla. Siksikin ääni on merkkituote, se ylläpitää miehuutta ... kerrotaan moottoripyörärintamalta, että Harley-Davidsonin ääni olisi jopa patentoitu?
Auto on itsenäisyysreliikki - sen suojissa on kiva päästellä - saada vauhdin hurmaa ja jos kauniina kesäpäivänä on kuuma, voi avoauton katon kelata kasaan ja näyttää omaa ruskettuneen hyvinvoivaa naamaa muille:
"Minä tulen täältä, katsokaa - huomasitteko, että peräpäässäni oli tuplapakoputket", joihin eräät laitattavat kahdentimet - eli perästä pörisee neljä ärjyvää putkea - ikäänkuin korostamaan AJAJANSA vauhdikkaan nuor-tervettä linjaa kuin vaurautta hankkia katseen kääntävän näyttöraudan.
Auto on myös turvallisuusvakauden ilmentymä - 'volvoistit' ovat tämän ryhmän edustajia. Vakaa ruotsalainen, tosin kiinalaisten omistuksessa.
Turvallisuus on kehittynyt Suomessa. Vielä vuonna 1964 ei ollut juurikaan turvavöitä - henkilöautojakin vain noin 300.000 - nyt auto on täynnä "turvaa" - ja autoja onkin jo 3.000.000!
US on yksityisautoilun luvattu mekka - bensakulutus viimeiseltä 100 vuodelta on paljolti tuhlattu juuri siellä. Tänään Kiina on maailman suurin automarkkina ja suurin valmistaja - miten käy autojen määrän?!
Kautta maailman nykyään tiedetään Mäkkäriruoan - haitallisuuskin - lihottavuudessaan liikkumattomuuden oheistamana. Toki McDonalds ei ole syypää liikkumattomuuteemme, mutta vaikkapa Kiinassa tämä läntisen vapaan markkinatalouden ikoni tunnetaan jo rasvapesänä hiilihydraatteineen - ja sen vaikute yksilapsisen kiinalaisuuden poikien lihomiseen.
HS-teksti oli uskomaton poskilämäri kommunistiselle pysähtyneisyydelle, kun marxistit huomasivat, että johtajat ovat yhtä ahneita lännessä kuin kotona idässä. Mäkkäri toi tavisvenäläisille tuulahduksen vapaudesta ja vessanpönttöjen puhtaudesta - onko kukaan täällä Suomessa käynyt Mäkkärissä, voisi nyt käydä tuosta läntisen ihanuuden puhtaudesta pientä debattia.
Kontrasti oli tietysti Moskovassa 30 vuotta sitten suuri, olihan kaksi erilailla kehittyvää yhteiskuntaa - ideaalikommunismi, joka ei ihmisitsekkyyden myötä voi kasvaa kuten läntinen vapaa markinatalous, joka perustuu kasvuhokemaan ja sen moudostamiin ympäristöjälkiin.
HS-teksti oli roiskaus - sen kummemmin ajattelematta yhteiskuntaideologeja. Pöntön puhtaus on toki erilainen - kävin itse Neivostoliiton aikana Leningradissa, mutta olin sen verran suvaitsevainen, että hyväksyin itäiset kaverit omikseen, enkä koettanut edes kaupata Tabac Originalia - vaihtaakseni vodkaan.
Mäkkäri on nyt suuren kehitysmurroksen kourissa, sillä sen ravnitopyramidin vahingollisuus ihmisen nykyisiin elintapoihin on todistettu kautta maailman - erityisesti Kiinassa, jossa Mäkkäri-ideologia on jo laskussa - totuuden tullessa esille. Ehkä kasvispihvit parantavat mainetta - Kiinassakin, jossa kiinankaali on yleisin ravintoaine, riisin ohella.
Sekin tiedetään, että puhdas pönttö ei välttämättä ole puhdas mikrobeista. Tähän samaan hengenvetoon tuon esille allergiatutkimukset molemmin puolin Karjalaa - Venäjän ja Suomen puolet - havaittiin, etä Venäjän Karjalassa oli allergioita huomattavasti vähemmän kuin Suomen puolella - lukijat voivat tässä päätellä jotain - "puhtaudesta"!
Tässä kohdin olisi kiva tietää ulkomaankauppa nyt ja arvio sen kehittymisestä - siis onko brittien ulkomaankauppa ali- vai ylijäämäistä, sekä onko briteillä enemmän velkaa ulos kuin virtaa sisään. Se kuitenkin tiedetään, että brittien EU-jäsenmaksu miljardikokoluokassa jää unholaan - sen ollen etu, mutta siis maksu joistain hyödyistä, joita jäsenyys toi aiemmin!
Miten on nykyisten jäljellä jäävien EU-valtioiden ulkomaankauppa maittain brittien kanssa - kenelle ali- ja kenelle ylijäämäistä? Suomella lienee vahva ylijäämä Englannin kanssa - ollut jo vuosikymmeniä? Siis meille melkoinen kysymys ja pyrky pitää asemat brittimarkkinoilla.
Sekin on selvää, että yli 65 miljoonaa brittiä muodostavat suuren kysynnän ja tuon tulevan mahdollisen "kauppatyhjiön" täyttyminen on varmasti pikainen toimenpide. EU ilman brittejä on populaatiosuhteeltaan maailmassamme noin 0,45/7,8.
Pelkästään Kiina edustaa maailmaa noin 1,4/7,8 suhteella. Huomasimme, ettei Englanti ryhtynyt US-vetoiseen Huawei-boikottiin, koska ei ole mitään näyttöjä esittää kiinalaisten syyllisyydestä.
On aivan selvää, että nuo 65 miljoonaa brittiä kiinnostavat kaikkia, jotka haluavat käydä kauppaa, eikä Englanti ole lähelläkään omavaraisuutta - ehkä kalastuksen osalta tuo omavaraisuus kasvaa hiukan?
US, Venäjä ja Kiina odottavat vesi kielellä uutta puhdasta neuvottelupöytäkutsua ratkaisemaan uudelleen brittiläinen ulkomaankauppa. Nuo kolme valtiota pelkästään edustavat maailmallisesti suhdetta 2,0/7,8!
Emme voi myöskään unohtaa niin sanottua "brittiläistä kansainyhteisöä", joiden osalta nyt Englanti pääsee EU-kahleista - siis uudet kauppaneuvottelut muun muassa Intian kanssa, mikä sekin yksin edustaa suhdetta 1,4/7,8!
Ehkä Englanti koki lopulta omien itsenäisyystarpeiden lisäksi EU' n rasitteeksi maailmalliseen kauppaansa. Nyt neuvottelupöytä on puhdistettu ja maailma avoinna. Ehkä EU koettiin liian byrokraattiseksi, aika oli käynyt vähiin, koska kehittyvät valtiot - Kiinan johdolla menevät jo menojaan.
Antti Herlin tietää oman henkilökohtaisen ja elinpiirinsä tuottaman ympäristö- ja ilmastojäljen, mutta myös työtä ja kysyntää luovana. Lihakarjan kasvattaja tietää myös naudan osalta suuren hiilidioksidikuorman, mutta sen myötä reviirillisen omavaraisuusnäkökulman.
Jokainen valtio voisi olla omavarainen välttämättömyyksien osalta: ravinto, asumisolosuhteet, sisältäen lämmön kuin muunkin käyttöenergian normaalin elämäntavan mahdollistajana. Lihakarjan kasvattaja luo omavaraisuutta, varsinkin oman maan rehutuotannolla.
On aivan selvää, että nykyisillä kasvuhokemallisilla kulutustavoitteilla eivät kaikki maat voi millään olla omavaraisia - ja näin syntyy ulkomaankauppaa, joka taas synnyttää "ylimääräistä" ympäristöjälkeä.
Näistä kaikista muodostuu se jatkuvakasvuinen kierre - lisääntyvän kulutuksemme kautta lämpenevään ilmakehäämme ja lopulta kasaantuvana lämpökuormana meriimme.
Herlinin ajatusmalleja avustaa hänen veljensä Ilkka, joka on eritkoistunut Itämeren suojeluun kuin myös peltomaan tasapainottamiseen, tosin voisin arvata, että Ilkka Herlininkin oma henkilökohtainen y,päristöjälki on huomattavasti suurempi kuin keskiarvosuomalaisen.
Jos taas katsomme rajojen yli, joka on ainoa keino ylläpitää maapallollista kestävää sopeumakehitystä - tasa-arvoisempana kulutuksena, kuin omistuksiin liittyvien omavaraisuuskäsitteiden jakaantumisina.
Ilmasto ei näe rajoja, eivätkä meretkään. Maailma on globaali biosfäärillisessä kehityksessään, johon nyt ihminen vaikuttaa omin teoin yhä enemmän.
Kiinalaisen ympäristöjälki on kevytvireinen verrattuna amerikkalaiseen ja suomalaiseen - per capita. Jos otamme kuvaan mukaan ympäristöhaittojen kumuloituvuuden, jäävät kiinalaiset kauas läntisen markkinatalouden taakse - per capita.
Niin Antti kuin Ilkka ovat nyt asiassa ja sen ytimessä kiinni. Voisimme arvata, että Kone Oyj käynnistää kiinalaistyyppisen "Vihertyvä Kiina"* hankkeen - nimikkeellä "Vihertyvä Kone" -tässä pieni vihje Antille, jolla markkinaosuus Kiinassa säilyy!
Syyn ja seurauksen laki puskee menneestä ja menneiden vääristä päätöksistä?
[2014] Stora-Enso oli ruotsalaisten ja suomalaisten metsäliitos – nyt yhtiön hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja ovat ruotsalaisia, vaikka Suomen valtio on suurin osakkeenomistaja. Häviämmekö metsäkisan, kuten teleoperaattorikisankin. Entinen Yhdyspankki, Merita – sekin meni Nordeana Ruotsiin, ellei Sammon takoja, sanaherkkä Björn ”Nalle” Wahlroos ongi Nordeaa takaisin kotiin – Suomeen, osaksi paisuvaa Sampoa …?
Stora-Enso modernisoi, ulkoisti, vähensi väkeä ja meni markkinatoiveikkaana muun muassa Kiinaan. Stora-Enson entinen toimitusjohtaja Jouko Karvinen aloitti raaka-aineista; puupeltoneuvotteluilla kiinalaisten ikimuistoisille riisipelloille – unohtaen muutaman ”pienen tekijän”, sellaisen tekijän, jolla on suuri merkitys Kiinassa.
Herra Karvinen valitsi kiinalaiset konsultit väärin –
vielä noin vajaa vuosi sitten tarjottiin suoraan Karviselle korkea-arvoista apua ongelmaan, jossa maanviljelijät olivat/ovat poikkiteloin ”puupeltopyrkimysten kanssa” … aina monimutkaista kiinalaissuhdetoimintaa ei oltu hallittu; ehkä tässä oli eräs syy, miksi Karvinen ”joutui” jättämään yhtiön … mene ja tiedä?
Metsää ei kannata tuhlata (vain) paperiksi,
näin todettiin jo vuosia sitten, mutta renkipatruunat olivat hullaantuneet viiraleveyteen ja -nopeuteen. Viime hetken herätys toi bioenergiavillityksen, jossa renkipatruunat ovat unohtaneet vuosimiljoonaisen ympäristöevoluution … ei voi viedä kaikkia tuhkiakin pesästä.
Herkkä biosfäärin monimuotoisuus (=biodiversiteetti) saattaa romahtaa, kun biomassojen poltto oikein olan takaa alkaa. Missä mennään ahne ihminen, syömmekö nyt elämämme perusvoimavaroja ja heräämme liian myöhään vai onko peli jo menetetty?
[Nyt] Sellu pelasti Äänekosken. Metsäliitto halusi jättisellukeittämön Kari Jordanin isänmaallisessa hengessä Suomeen - oletetaan Kiinankin ostavan loputtomiin sellua - kertakäyttöpahvilaatikoiksi ja takapuolipehmoksi ... Miten käy Stora-Enson?
1
Britannia ei ole enää EU-maa – Boris Johnsonin mukaan brexit voi auttaa Britanniaa löytämään käyttämättömät lihaksensa
Media yritti jopa Suomestakin kampittaa brittienemmistön Brexittiä. Ehkä tuo kampitusyritys koitui nyt vähemmistön kohtaloksi ja median harmiksi.
Kansa on puhut - pulinat pois ja kohden puhdasta neuvottelupöytää. Voimme sanoa, että Brexit oli reviiripuolustajien voitto!
2
Auto ei ole vain järjen vaan myös tunteiden asia
Autoja on aina ollut joka lähtöön - perhemiehelle volvoja, korskeille tehonäyttäjille bemareita ja ukkoutuneille herrasmiehille mersuja - audistit ovat sitten oma lukunsa. Jokainen autotehdas osaa brändätä itselleen sopivan ja toivottavasti kannattajilleen mieliin jäävän imagon, joka takaa vakaasti nousevaa myyntiä.
Auto on itsenäisyyden merkkituote - ikäänkuin camelboots - kulkee omia polkujaan - anteeksi - teitään. Auto on suojalaatikko, jossa voi kokea intohimoista kiihoketta, kun kävelykatuilijat ihailevat, kadehtivat tai muutoin haaveilevat kulkuraudasta, joka on juuri minun takapuoleni alla. Siksikin ääni on merkkituote, se ylläpitää miehuutta ... kerrotaan moottoripyörärintamalta, että Harley-Davidsonin ääni olisi jopa patentoitu?
Auto on itsenäisyysreliikki - sen suojissa on kiva päästellä - saada vauhdin hurmaa ja jos kauniina kesäpäivänä on kuuma, voi avoauton katon kelata kasaan ja näyttää omaa ruskettuneen hyvinvoivaa naamaa muille:
"Minä tulen täältä, katsokaa - huomasitteko, että peräpäässäni oli tuplapakoputket", joihin eräät laitattavat kahdentimet - eli perästä pörisee neljä ärjyvää putkea - ikäänkuin korostamaan AJAJANSA vauhdikkaan nuor-tervettä linjaa kuin vaurautta hankkia katseen kääntävän näyttöraudan.
Auto on myös turvallisuusvakauden ilmentymä - 'volvoistit' ovat tämän ryhmän edustajia. Vakaa ruotsalainen, tosin kiinalaisten omistuksessa.
Turvallisuus on kehittynyt Suomessa. Vielä vuonna 1964 ei ollut juurikaan turvavöitä - henkilöautojakin vain noin 300.000 - nyt auto on täynnä "turvaa" - ja autoja onkin jo 3.000.000!
US on yksityisautoilun luvattu mekka - bensakulutus viimeiseltä 100 vuodelta on paljolti tuhlattu juuri siellä. Tänään Kiina on maailman suurin automarkkina ja suurin valmistaja - miten käy autojen määrän?!
3
Jono kiersi puiston, kun Moskovan ensimmäinen McDonald’s avattiin 30 vuotta sitten – ”En ollut koskaan nähnyt missään ruokapaikassa niin puhdasta WC:tä”
HS-teksti oli uskomaton poskilämäri kommunistiselle pysähtyneisyydelle, kun marxistit huomasivat, että johtajat ovat yhtä ahneita lännessä kuin kotona idässä. Mäkkäri toi tavisvenäläisille tuulahduksen vapaudesta ja vessanpönttöjen puhtaudesta - onko kukaan täällä Suomessa käynyt Mäkkärissä, voisi nyt käydä tuosta läntisen ihanuuden puhtaudesta pientä debattia.
Kontrasti oli tietysti Moskovassa 30 vuotta sitten suuri, olihan kaksi erilailla kehittyvää yhteiskuntaa - ideaalikommunismi, joka ei ihmisitsekkyyden myötä voi kasvaa kuten läntinen vapaa markinatalous, joka perustuu kasvuhokemaan ja sen moudostamiin ympäristöjälkiin.
HS-teksti oli roiskaus - sen kummemmin ajattelematta yhteiskuntaideologeja. Pöntön puhtaus on toki erilainen - kävin itse Neivostoliiton aikana Leningradissa, mutta olin sen verran suvaitsevainen, että hyväksyin itäiset kaverit omikseen, enkä koettanut edes kaupata Tabac Originalia - vaihtaakseni vodkaan.
Mäkkäri on nyt suuren kehitysmurroksen kourissa, sillä sen ravnitopyramidin vahingollisuus ihmisen nykyisiin elintapoihin on todistettu kautta maailman - erityisesti Kiinassa, jossa Mäkkäri-ideologia on jo laskussa - totuuden tullessa esille. Ehkä kasvispihvit parantavat mainetta - Kiinassakin, jossa kiinankaali on yleisin ravintoaine, riisin ohella.
Sekin tiedetään, että puhdas pönttö ei välttämättä ole puhdas mikrobeista. Tähän samaan hengenvetoon tuon esille allergiatutkimukset molemmin puolin Karjalaa - Venäjän ja Suomen puolet - havaittiin, etä Venäjän Karjalassa oli allergioita huomattavasti vähemmän kuin Suomen puolella - lukijat voivat tässä päätellä jotain - "puhtaudesta"!
4
Suomessa asuva brittitoimittaja suree EU-eroa: ”Mitä konkreettista britit saavat erosta: käyriä banaaneja ja siniset passinkannet”
Miten on nykyisten jäljellä jäävien EU-valtioiden ulkomaankauppa maittain brittien kanssa - kenelle ali- ja kenelle ylijäämäistä? Suomella lienee vahva ylijäämä Englannin kanssa - ollut jo vuosikymmeniä? Siis meille melkoinen kysymys ja pyrky pitää asemat brittimarkkinoilla.
Sekin on selvää, että yli 65 miljoonaa brittiä muodostavat suuren kysynnän ja tuon tulevan mahdollisen "kauppatyhjiön" täyttyminen on varmasti pikainen toimenpide. EU ilman brittejä on populaatiosuhteeltaan maailmassamme noin 0,45/7,8.
Pelkästään Kiina edustaa maailmaa noin 1,4/7,8 suhteella. Huomasimme, ettei Englanti ryhtynyt US-vetoiseen Huawei-boikottiin, koska ei ole mitään näyttöjä esittää kiinalaisten syyllisyydestä.
On aivan selvää, että nuo 65 miljoonaa brittiä kiinnostavat kaikkia, jotka haluavat käydä kauppaa, eikä Englanti ole lähelläkään omavaraisuutta - ehkä kalastuksen osalta tuo omavaraisuus kasvaa hiukan?
US, Venäjä ja Kiina odottavat vesi kielellä uutta puhdasta neuvottelupöytäkutsua ratkaisemaan uudelleen brittiläinen ulkomaankauppa. Nuo kolme valtiota pelkästään edustavat maailmallisesti suhdetta 2,0/7,8!
Emme voi myöskään unohtaa niin sanottua "brittiläistä kansainyhteisöä", joiden osalta nyt Englanti pääsee EU-kahleista - siis uudet kauppaneuvottelut muun muassa Intian kanssa, mikä sekin yksin edustaa suhdetta 1,4/7,8!
Ehkä Englanti koki lopulta omien itsenäisyystarpeiden lisäksi EU' n rasitteeksi maailmalliseen kauppaansa. Nyt neuvottelupöytä on puhdistettu ja maailma avoinna. Ehkä EU koettiin liian byrokraattiseksi, aika oli käynyt vähiin, koska kehittyvät valtiot - Kiinan johdolla menevät jo menojaan.
5
Antti Herlin huolestui ilmastonmuutoksesta: ”Katsominen pelkästään kotimaisin silmin voi vääristää kuvaa”
Jokainen valtio voisi olla omavarainen välttämättömyyksien osalta: ravinto, asumisolosuhteet, sisältäen lämmön kuin muunkin käyttöenergian normaalin elämäntavan mahdollistajana. Lihakarjan kasvattaja luo omavaraisuutta, varsinkin oman maan rehutuotannolla.
On aivan selvää, että nykyisillä kasvuhokemallisilla kulutustavoitteilla eivät kaikki maat voi millään olla omavaraisia - ja näin syntyy ulkomaankauppaa, joka taas synnyttää "ylimääräistä" ympäristöjälkeä.
Näistä kaikista muodostuu se jatkuvakasvuinen kierre - lisääntyvän kulutuksemme kautta lämpenevään ilmakehäämme ja lopulta kasaantuvana lämpökuormana meriimme.
Herlinin ajatusmalleja avustaa hänen veljensä Ilkka, joka on eritkoistunut Itämeren suojeluun kuin myös peltomaan tasapainottamiseen, tosin voisin arvata, että Ilkka Herlininkin oma henkilökohtainen y,päristöjälki on huomattavasti suurempi kuin keskiarvosuomalaisen.
Jos taas katsomme rajojen yli, joka on ainoa keino ylläpitää maapallollista kestävää sopeumakehitystä - tasa-arvoisempana kulutuksena, kuin omistuksiin liittyvien omavaraisuuskäsitteiden jakaantumisina.
Ilmasto ei näe rajoja, eivätkä meretkään. Maailma on globaali biosfäärillisessä kehityksessään, johon nyt ihminen vaikuttaa omin teoin yhä enemmän.
Kiinalaisen ympäristöjälki on kevytvireinen verrattuna amerikkalaiseen ja suomalaiseen - per capita. Jos otamme kuvaan mukaan ympäristöhaittojen kumuloituvuuden, jäävät kiinalaiset kauas läntisen markkinatalouden taakse - per capita.
Niin Antti kuin Ilkka ovat nyt asiassa ja sen ytimessä kiinni. Voisimme arvata, että Kone Oyj käynnistää kiinalaistyyppisen "Vihertyvä Kiina"* hankkeen - nimikkeellä "Vihertyvä Kone" -tässä pieni vihje Antille, jolla markkinaosuus Kiinassa säilyy!
6
Stora Enson toimitusjohtaja varoittaa lakkojen vaikutuksesta yhtiön tulevaisuuteen
[2014] Stora-Enso oli ruotsalaisten ja suomalaisten metsäliitos – nyt yhtiön hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja ovat ruotsalaisia, vaikka Suomen valtio on suurin osakkeenomistaja. Häviämmekö metsäkisan, kuten teleoperaattorikisankin. Entinen Yhdyspankki, Merita – sekin meni Nordeana Ruotsiin, ellei Sammon takoja, sanaherkkä Björn ”Nalle” Wahlroos ongi Nordeaa takaisin kotiin – Suomeen, osaksi paisuvaa Sampoa …?
Stora-Enso modernisoi, ulkoisti, vähensi väkeä ja meni markkinatoiveikkaana muun muassa Kiinaan. Stora-Enson entinen toimitusjohtaja Jouko Karvinen aloitti raaka-aineista; puupeltoneuvotteluilla kiinalaisten ikimuistoisille riisipelloille – unohtaen muutaman ”pienen tekijän”, sellaisen tekijän, jolla on suuri merkitys Kiinassa.
Herra Karvinen valitsi kiinalaiset konsultit väärin –
vielä noin vajaa vuosi sitten tarjottiin suoraan Karviselle korkea-arvoista apua ongelmaan, jossa maanviljelijät olivat/ovat poikkiteloin ”puupeltopyrkimysten kanssa” … aina monimutkaista kiinalaissuhdetoimintaa ei oltu hallittu; ehkä tässä oli eräs syy, miksi Karvinen ”joutui” jättämään yhtiön … mene ja tiedä?
Metsää ei kannata tuhlata (vain) paperiksi,
näin todettiin jo vuosia sitten, mutta renkipatruunat olivat hullaantuneet viiraleveyteen ja -nopeuteen. Viime hetken herätys toi bioenergiavillityksen, jossa renkipatruunat ovat unohtaneet vuosimiljoonaisen ympäristöevoluution … ei voi viedä kaikkia tuhkiakin pesästä.
Herkkä biosfäärin monimuotoisuus (=biodiversiteetti) saattaa romahtaa, kun biomassojen poltto oikein olan takaa alkaa. Missä mennään ahne ihminen, syömmekö nyt elämämme perusvoimavaroja ja heräämme liian myöhään vai onko peli jo menetetty?
[Nyt] Sellu pelasti Äänekosken. Metsäliitto halusi jättisellukeittämön Kari Jordanin isänmaallisessa hengessä Suomeen - oletetaan Kiinankin ostavan loputtomiin sellua - kertakäyttöpahvilaatikoiksi ja takapuolipehmoksi ... Miten käy Stora-Enson?