tiistai 29. lokakuuta 2019

Ilkka Luoman HS-kommentit 29102019 - IV




29102019

...
  • 1

  • Stora Enso koki iskun, kun hinnat putosivat ja myynti laski – osake kääntyi jyrkkään laskuun

    Ilkka Luoma 
    Nyt tulee erinomaisesti näkyville millainen valmius meidän sellunkeittäjillä on näihin paljon puhuttuihin biotuotehtaiden uustuotevalikoimiin. On puhuttu muovin korvattavuudesta, lääkeopit ovat olleet puheissa - eikä ole unohdettu bioenergiaakaan. Silti leijonanosa liikevaihdosta ja voitosta on syntynyt (syntyy) sellunkeitosta - ainakin toistaiseksi.

    Muun muassa Metsäliitto investoi jättisummat Äänekoskeen ja nyt Kemi on suunnittelupöydillä - biotuotetehtaat, kuten modernisti puhutaan ja mainostetaan. Ehkä näin, ja näin pitäisikin olla, sillä metsää ei kannata jo biosfäärillisesti ja kierrollisesti hakata selluksi ja takapuolipehmoksi tai sellun kautta perinteellisiksi kertakäyttöpahvilaatikoiksi.

    Kiina on maailman suurin viejävaltio. Kiinassa on maailman suurin verkkokauppa - siis Kiina tarvitsee miljardeja pahvilaatikoita ja tämä on taannut muun muassa Suomen sellunkeittäjille runsaat tulot ja voitot. Hinta nousi, ja nyt saattaa edessä olla lasku - sellainen lasku, että jää nähtäväksi miten biotuotetehtaat "haukkuvat hintansa".

    Biotuotetehtaat ovat teknologialtaan varmaankin huippua - se on nykyvalmistekaavasta varmaa, mutta todennäköisesti suuressa kuvassa "vanhanaikaisia". Emme tunne puun kaikkia hyötyjä, ja erityisesti emme tiedä mitä metsien hakkaaminen lopulta massallisille biokierroille merkitseekään.

    Puu ihmisen jalostamana raaka-aineena on ensisijaisesti tarkoitettu biosfäärillisiin kiertotarpeisiin ja vain sen jälkeen säästeliäästi ihmisten omiin huipputekniikan tuotekehityslinjoille - lääkkeet, rohdot, ... ja jotain sellaista, mitä emme vielä edes metsistä kokonaisuutena tunne!

    Entä, jos "
    Vihertyvä Kiina -reformi" tulee kieltämään nykytekoiset kertakäyttöpahvilaatikot? Olisiko biotuotetehtailla valmius sellaiseen tuotekehitykseen, jossa puupohjaisuus muotoituisi sellaiseksi pakkaukseksi, joka kestää, säilyy ja kiertää pantina, kuten Suomessa lasi- ja muovipullot. Kuitenkin siten, ettei välijalostus tarvitse muunto- ja kierrätysenergiaa.
  • 2

  • Joukko poliitikkoja vaatii Helsingin joukkoliikenteessä matkustaville alennuksia lipunhintoihin

    Ilkka Luoma 
    Käyttäjilleen ilmainen joukkoliikenne

    [2007] Kipristelemme päästöjen, rankkasateiden, lumettoman talven ja kulutusähkymme parissa. Ajamme yksityisautoillamme yhä enemmän, yhä lyhempiä matkoja ja aina vaan useammin. Samalla emme huomanneet kasvaneemme maailman lihavimmaksi kansaksi, omaehtoinen liike on pysähtynyt.

    Ruuhkat tiivistyvät sekä arkipäivistyvät, katupöly lisääntyy, melusaaste kasvaa ja ainoastaan kesto-/sietokymme vähentyy. Henkilöauto on kaupungeissa vaivalloisen vaivattomuuden väline, jolla myös näytämme kulutus- ja ostovoimakykyämme. Henkilöautot ovat todellinnen ruuhkien ja niukan rakennusmaan aiheuttaja numero 1. Vähentääksemme ruuhkia, melua ja päästöjä on julkista liikennettä kehitettävä käyttöaktiiviseen suuntaan.

    Yhteiskunta voisi laskea energia-, käyttö- ja kulkemisen taseen sekä liikkumisen tehokkuusasteen vertailussa julkinen liikenne >< yksityisautoilu. Saattaisi olla, että yhteiskunta ja ympäristö säästäisivät rahaa, ihmistä, luontoa ja hermojamme runsaasti, jos julkinen liikenne muodostaisi merkittävimmän osan ihmisvirrallisesta kokonaisliikenteestämme.

    Yksityisautoilua ei voi estää, sitä voidaan vain verottaa juuri siinä suhteessa, mikä on sen osuus ruuhkista, melusta, päästöistä ja energiankäytöstä kuljetettua henkilökilometriä kohden.

    Tietullit ovat osa säätelevää verotusta liikenteen osalta. Emme kiellä henkilöautolla tuloa keskustoihin, vaan säädämme julkisen vaihtoehdon niin houkuttelevaksi, että ihmiset siirtyvät käyttämään jalkojaan ja julkista liikennettä enemmän kuin omia autojaan.

    Pysäköintikustannukset keskustoissa pitää säätää sellaisiksi, että todella mietitään kannattaako ajaa henkilöautolla yksin muutamien kilometrien matkan pysäköidäkseen uudelleen.

    Julkinen liikenne voidaan asettaa ilmaiseksi käyttäjilleen - käytä niin paljon kuin haluat ja tarvitset, milloin tahansa. Julkisen liikenteen käyttöasteen lisääntyessä pitää vuoroja tihentää, mutta silloin se puree ja yksityisautoilu vähentyy keskustoissa ja kaupungeissa.
  • 3

  • Sijoittajien luottamus Nokiaan horjuu pahoin: osake halpeni yli kaksi prosenttia Helsingin pörssissä

    Ilkka Luoma 
    Nokian kohtalo sinetöityi jo silloin kun yhtiötä alettiin johtamaan kuten pankkia - unohtaen tekijät, jotka ahkeroivat uusia innovaatioita (kuuluisa Kari Kairamon henki oli kadonnut ja sitä ei riittävästi tuettu) - muun muassa kosketusnäyttöjen kanssa ja monien muiden ideoiden, joita ei edes vielä ole markkinoilla. Muun muassa ohjelmistot, jotka olisivat mahdollistaneet mobiilipankit jo 20 vuotta sitten (Dynexco Oy) - samoin Meego hyllytettiin turhaan ... Nokia oli huimassa hississä ylös; se oli merkittävä niin päätelaitteiden kuin verkkojärjestelmien toimittaja. Tämä symbioosi särkyi Microsoft seikkailun myötä ---

    Nokiasta karkuun kasvanut Huawei on ainoa kokonaissuunnittelija ja -valmistaja, joka tekee tänään verkkoja ja päätelaitteita. Aikanaan jo ennen Microsoftia Huawei oli kiinnostunut ostaman koko Nokian, mutta amerikkalaisten suunnitelmiin ja rahaan luotettiin enemmän - tunnetuin seurauksin.

    Miltä olisi maistunut nimi - Nokia-Huawei? Noin se olisi mennyt jo 2007-08, jos kiinalaisten kutsu olisi oivallettu ottaa vastaan. Tänään Huawei on maailman suurin verkkovalmistaja ja sillä on symbioosi päätelaitteisiin, jolla sektorilla se on jo maailman toiseksi suurin, ja kohta siinäkin suurin.

    Nokia on liian pieni 5G ja myöhemmässä 6G-innovoinnissa. Huawei saa Kiinasta mahdollisuuksia 340 000' sta joka vuosi valmistuvasta ylemmästä insinööristä - tuo määrä on enemmän kuin EU' sta ja US' sta yhteensä. Kiinan ylivoima perustuu valtavaan sisämarkkinapotentiaaliin ja ominaisuuteen, jossa Kiina on maailman suurin vientivaltio sekä tekee jo toiseksi eniten kansainvälisiä patentteja - US' n jälkeen.

    Huawein kampitusta yritetään urakalla Yhdysvalloista, josta uusnormaalina trumppistinen "uhkaa, kiristä ja pakota" -politiikka koettaa polvistaa Huaweita - tähän mennessä todisteettomilla väitteillä. Saksa oivalsi, että Huawei on vain kova kilpailija ja antaa sen taistella omilla aseillaan - suunnittelulla, valmistuksella ja markkinoinnilla. Ehkä nyt Huawei ostaa Nokian?
  • 4

  • Kansanedustajista on tullut ivallisia sivaltajia, sanovat eduskuntaryhmien johtajat

    Ilkka Luoma 
    Twiittailu on yksinkertaista viestintää - laajoille kansanjoukoille, mikäli twiittaaja vain omaa jotain julkisuutta - "hyvässä tai pahassa". Voimmeko sanoa, että twiittailu on yksinkertaisten ihmisten viestintää hätäisille lukijoille, joita kiinnostaa vain ydin tai se yksinkertaistettu manipulaatio, joka vielä saattuu omaan ajatusmaailmaan. Ehkä.

    Se kuitenkin tiedetään, että sanavirtuoosit ovat hiljalleen eduskunnasta kadonneet - nyt on voimaa, kun osaa tiivistää minuuttiin suuren salin juttunsa, jossa mahdollisimman tehokkaasti painotetaan omaa ja mollataan vastustajaa. Onko tuo puheminuutti surma, kuten twiitin hyvin vähäinen sanojen määrä?

    Meillä ei ole aikaa pohtia ja eritellä asiayhteyksiä syvällisemmin - on kiire laukaista torpedo, joka tuottaa äkkiräjähdyksen. On hienoa, kun saa aikaiseksi naurua - vaikka aina ei edes ymmärretä mille nauretaan! Kännykkämaailma ajaa meitä degeneraatioon syvemmän ymmärryksen osalta?

    Ihminen ei halua lukea kirjoja - näin ei jää syy-seuraussuhteena aikaa analysoida hiukan etukäteen mitä suustaan päästää. Ennen mietittiin sanaista sisältöä, nyt on kiire pommittaa äkkirynnäköllä ja riisua hämmästynyt vastustaja aseista. Millaisia seurauksia onkaan odotettavissa, jos kehitys jatkuu lyhytviestinnästä pelkkiin emojeihin, hymiöihin ja irvistelyihin? Palaammeko hieroglyfeihin, jolloin kuvien ymmärrys lisääntyy hitaasti kiiruhtaen?

    No, meillä on vielä pitkä matka brittiparlamenttiin, jossa "apinalauma mölyää" hersyvin sanankääntein - mollaus ja puolustus äkkisodassa keskenään, kun ei ole vieläkään ymmärretty mitä brittikansan enemmistä tahtoi Brexitistä - ero siitä ja 52 prosentin enemmistövoimalla. Kun tätä ei haluta ymmärtää, tai edes saattaa loppuun kansantahdon mukaisesti - on syntynyt tuo kuuluisan äsken korkealla hinnalla myydyn taulun "apinalauma parlamentissa" -ilmiö.
...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti