Nokian kohtalo sinetöityi jo silloin kun yhtiötä alettiin johtamaan kuten pankkia - unohtaen tekijät, jotka ahkeroivat uusia innovaatioita (kuuluisa Kari Kairamon henki oli kadonnut ja sitä ei riittävästi tuettu) - muun muassa kosketusnäyttöjen kanssa ja monien muiden ideoiden, joita ei edes vielä ole markkinoilla. Muun muassa ohjelmistot, jotka olisivat mahdollistaneet mobiilipankit jo 20 vuotta sitten (Dynexco Oy) - samoin Meego hyllytettiin turhaan ... Nokia oli huimassa hississä ylös; se oli merkittävä niin päätelaitteiden kuin verkkojärjestelmien toimittaja. Tämä symbioosi särkyi Microsoft seikkailun myötä ---
Nokiasta karkuun kasvanut Huawei on ainoa kokonaissuunnittelija ja -valmistaja, joka tekee tänään verkkoja ja päätelaitteita. Aikanaan jo ennen Microsoftia Huawei oli kiinnostunut ostaman koko Nokian, mutta amerikkalaisten suunnitelmiin ja rahaan luotettiin enemmän - tunnetuin seurauksin.
Miltä olisi maistunut nimi - Nokia-Huawei? Noin se olisi mennyt jo 2007-08, jos kiinalaisten kutsu olisi oivallettu ottaa vastaan. Tänään Huawei on maailman suurin verkkovalmistaja ja sillä on symbioosi päätelaitteisiin, jolla sektorilla se on jo maailman toiseksi suurin, ja kohta siinäkin suurin.
Nokia on liian pieni 5G ja myöhemmässä 6G-innovoinnissa. Huawei saa Kiinasta mahdollisuuksia 340 000' sta joka vuosi valmistuvasta ylemmästä insinööristä - tuo määrä on enemmän kuin EU' sta ja US' sta yhteensä. Kiinan ylivoima perustuu valtavaan sisämarkkinapotentiaaliin ja ominaisuuteen, jossa Kiina on maailman suurin vientivaltio sekä tekee jo toiseksi eniten kansainvälisiä patentteja - US' n jälkeen.
Huawein kampitusta yritetään urakalla Yhdysvalloista, josta uusnormaalina trumppistinen "uhkaa, kiristä ja pakota" -politiikka koettaa polvistaa Huaweita - tähän mennessä todisteettomilla väitteillä. Saksa oivalsi, että Huawei on vain kova kilpailija ja antaa sen taistella omilla aseillaan - suunnittelulla, valmistuksella ja markkinoinnilla. Ehkä nyt Huawei ostaa Nokian?
Ilmainen joukkoliikenne - nuoret siirtävät ajokorttia [2013] Uutisointi kertoi, etteivät nuoret, erityisesti suuremmissa kaupungeissa kaipaa ajokorttia (ainakaan heti laillisuusiässä) – ovat myöskin ryhmänä lisääntymään päin. Ollaan totuttu käyttämään julkisia liikennevälineitä – joko maksamalla tai pummilla. Julkinen joukkoliikenne kustantaa Helsingissäkin joitain satoja miljoonia euroja kaupungin budjetista – eli kaikki kunnallisveronmaksajat ottavat osaa ”yhteiseen hyvään”.
Joissain ulkomaan kaupungeissa on kokeiltu ja käytetäänkin käyttäjilleen ilmaista joukkoliikennettä. Tämä harjoitus kannattaisi käydä myös Suomessa, alkaen pääkaupunkiseudulta, vaikka ensikokeiluna metrolla ja joillain raitiovaunulinjoilla. Olisi hyväksi hakea käyttökokemuksia liputtomuudesta *], ennen varsinaista päätöstä siirtymisestä mahdolliseen veloituksettomaan joukkoliikenteeseen.
”Ilmaisuus” kulkemisessa ei soveltune samoin kaavoin kaikkialle Suomeen – olemmahan etäisyyksien osalta erinomaisen eriarvoisessa asemassa. Joukkoliikenne tukee hyvin asumista suurissa keskittymissä – pohdittavaksi jää kuinka ”hyvitämme” veloituksettomuuden syrjäseuduille – en tiedä vielä vastausta tähän …
Nykynuoriso on herkkä ymmärtämään ympäristön ”hädän”,
sen rasittumisen ja kyvyn elättää meidät – tosiasiallisesti. Vanhempi sukupolvi tykkäsi, että ravinto maitoineen tulee valintataloista ja alepoista. Biosfääri on ainoa alusta, josta elo lähtee – sitä olisi siis syytä kunnioittaa ja vaalia. Yksi keino arvostaa elämää tuovaa ympäristöä ja luontoa, [ … joukkoliikene on vastuullista huomista --- ]
on vähentää siihen kohtaantuvaa rasitetta ja epänormaaliutta ohi luontaisen evoluution – yksityisautoilu tuottaa ”pilvin pimein” saasteita (kaikkinensa – kun otetaan sen koko elinkaari huomioon) ja ilmastomuuttujia sulattamaan jäätiköitä alavien alueiden asujaimistojen hukuttamiseksi.
Vakava kehotus kaupunkien isille tutkia, analysoida ja testata mitä veloitukseton joukkoliikenne kaikkinensa tuottaisi.
1
Suuri epäluottamus kalvaa yhä Nokiaa: Osake halpeni liki viisi prosenttia, ja Moody’s heikensi luottoluokitusta
Nokiasta karkuun kasvanut Huawei on ainoa kokonaissuunnittelija ja -valmistaja, joka tekee tänään verkkoja ja päätelaitteita. Aikanaan jo ennen Microsoftia Huawei oli kiinnostunut ostaman koko Nokian, mutta amerikkalaisten suunnitelmiin ja rahaan luotettiin enemmän - tunnetuin seurauksin.
Miltä olisi maistunut nimi - Nokia-Huawei? Noin se olisi mennyt jo 2007-08, jos kiinalaisten kutsu olisi oivallettu ottaa vastaan. Tänään Huawei on maailman suurin verkkovalmistaja ja sillä on symbioosi päätelaitteisiin, jolla sektorilla se on jo maailman toiseksi suurin, ja kohta siinäkin suurin.
Nokia on liian pieni 5G ja myöhemmässä 6G-innovoinnissa. Huawei saa Kiinasta mahdollisuuksia 340 000' sta joka vuosi valmistuvasta ylemmästä insinööristä - tuo määrä on enemmän kuin EU' sta ja US' sta yhteensä. Kiinan ylivoima perustuu valtavaan sisämarkkinapotentiaaliin ja ominaisuuteen, jossa Kiina on maailman suurin vientivaltio sekä tekee jo toiseksi eniten kansainvälisiä patentteja - US' n jälkeen.
Huawein kampitusta yritetään urakalla Yhdysvalloista, josta uusnormaalina trumppistinen "uhkaa, kiristä ja pakota" -politiikka koettaa polvistaa Huaweita - tähän mennessä todisteettomilla väitteillä. Saksa oivalsi, että Huawei on vain kova kilpailija ja antaa sen taistella omilla aseillaan - suunnittelulla, valmistuksella ja markkinoinnilla. Ehkä nyt Huawei ostaa Nokian?
3
Joukkoliikenne nivoo Helsingin seutua yhteen
[2013] Uutisointi kertoi, etteivät nuoret, erityisesti suuremmissa kaupungeissa kaipaa ajokorttia (ainakaan heti laillisuusiässä) – ovat myöskin ryhmänä lisääntymään päin. Ollaan totuttu käyttämään julkisia liikennevälineitä – joko maksamalla tai pummilla. Julkinen joukkoliikenne kustantaa Helsingissäkin joitain satoja miljoonia euroja kaupungin budjetista – eli kaikki kunnallisveronmaksajat ottavat osaa ”yhteiseen hyvään”.
Joissain ulkomaan kaupungeissa on kokeiltu ja käytetäänkin käyttäjilleen ilmaista joukkoliikennettä. Tämä harjoitus kannattaisi käydä myös Suomessa, alkaen pääkaupunkiseudulta, vaikka ensikokeiluna metrolla ja joillain raitiovaunulinjoilla. Olisi hyväksi hakea käyttökokemuksia liputtomuudesta *], ennen varsinaista päätöstä siirtymisestä mahdolliseen veloituksettomaan joukkoliikenteeseen.
”Ilmaisuus” kulkemisessa ei soveltune samoin kaavoin kaikkialle Suomeen – olemmahan etäisyyksien osalta erinomaisen eriarvoisessa asemassa. Joukkoliikenne tukee hyvin asumista suurissa keskittymissä – pohdittavaksi jää kuinka ”hyvitämme” veloituksettomuuden syrjäseuduille – en tiedä vielä vastausta tähän …
Nykynuoriso on herkkä ymmärtämään ympäristön ”hädän”,
sen rasittumisen ja kyvyn elättää meidät – tosiasiallisesti. Vanhempi sukupolvi tykkäsi, että ravinto maitoineen tulee valintataloista ja alepoista. Biosfääri on ainoa alusta, josta elo lähtee – sitä olisi siis syytä kunnioittaa ja vaalia.
Yksi keino arvostaa elämää tuovaa ympäristöä ja luontoa,
[ … joukkoliikene on vastuullista huomista --- ]
on vähentää siihen kohtaantuvaa rasitetta ja epänormaaliutta ohi luontaisen evoluution – yksityisautoilu tuottaa ”pilvin pimein” saasteita (kaikkinensa – kun otetaan sen koko elinkaari huomioon) ja ilmastomuuttujia sulattamaan jäätiköitä alavien alueiden asujaimistojen hukuttamiseksi.
Vakava kehotus kaupunkien isille tutkia, analysoida ja testata mitä veloitukseton joukkoliikenne kaikkinensa tuottaisi.