maanantai 9. joulukuuta 2019

Ilkka Luoman HS-kommentit 09122019 - I



      09122019

...

1

EU:n kilpailupolitiikka kaipaa parempaa suojausta, kun kiinalaisyritykset valloittavat maailmaa valtion tuella


...
Ilkka Luoma 

EU on jo aloittanut omien valmistajien kilpailukyvyn kohentamisen - valtioiden tukiaisilla. Meneillään on ratkaiseva vääntö US-väitteitä vastaan, joissa syytetään EU' n ja tämän jäsenmaiden tukiaisista Airbus-lentokonevalmistukselle.

Tuo ilmaliikenteellinen liiketoimialue on valtavan suuri - arvellaan, että kasvuhokemallinen maailma haluaa seuraavien 20 vuoden aikana 15 000 uutta liikennesuihkukonetta, tosin Kiina ottaa tuosta määrästä valtaosan - ehkä jopa omalle valmistajalle - valtiotuettuna?

EU sai ankarat nuhteet US' sta, joka taas turvaa ja tukee samalla tavalla - valtio-operoituna - omaa Boeing-valmistajaa. Boeing on suuri ilmailuteollisuuden yhtymä - ollen myös valtava sotakoneiden valmistaja, esimerkiksi huippukallis Boeing F-35, jota kaavaillaan 10 miljardilla (+ elinkaarikustannukset) - Suomellekin.

Nykyään Kiina ostaa vielä siviilisuihkukoneet Boeingilta ja Airbussilta. Voimme arvata miten käy, jos Kiina lopettaa "jossain ajan vaiheessa" nuo koneostot. Likuhihnalta on tulossa kiinalaisten ensimäinen oma kone C-919, joka on erinomaisen kilpailukykyinen, jo senkin takia, että Kiinan valmistuskustannukset - mm. palkkoina kaikkinensa - ovat eri tasolla kuin lännessä. Kiinassa keskipalkka on "vain" 800 euroa kuussa! Tosin lentokonetehtailla palkat ovat paljon korkeammat - jopa 1000-1500 euroa/kk!

Eli, jos syytämme Kiinaa epäreilusta kilpailusta, olisi vähintäänkin tutkittava myös oma pesä, ennenkuin enemmälti syyttelee kevyin todistein noilla kilpailunvääristämisväitteillä.

Voisimme myös tarkastella matkustajalaivatilauksia, joissa siinäkin Ranska on kunnostautunut tukemaan omiaan. Me suomalaiset koimme sen, kun Turun telakka oli korelaisten omistuksessa. Ranska veti välistä ja tuki valtiona suoraan maassaan olevaa samojen korelaisten omistamaa telakkaa, koska Ranskan valtio on siinä osa-omistajana. Risteilytilaus meni Ranskaan - ei tullut Turkuun.

Nyt tilanne on jo toinen, kun Turun telakka meni saksalaisille. Btw. Entä venäläisten omistama Helsingin telakka?! Kiinalaiset?

...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti