lauantai 6. maaliskuuta 2021

Ilkka Luoman HS-kommentit 05032021 - I

 700.


HS

Miksi Kiina halusi ostaa Kemijärven lentokentän?


..
Ilkka Luoma 

Kiina kutoo verkkoja maailman suurimman tuotantokoneistonsa markkinavirroiksi

Venäjän rannikkoa seuraileva Koillisväylä on eräs "silkkinen meritie" - ilmastonmuutos ja uudet matalakulkuiset rahtilaivat jäänmurtokykyisinä auttavat ympärivuotisempia reittivuoroja Kiinasta Pohjois-Eurooppaan.

Päätesatamana voisi olla Venäjän Kuolan niemimaan Murmansk, mutta ehkä kiinalaisten toivomuksena Petsamon Liinahamari, jonne rakennettaisiin kokonaan uusi satama - kiinalaisella rahalla ja yllättäen suomalaisten operoimaksi (muistamme Saimaan kanavan olevan suomalaisille vuokrattuna - ehkä myös ratayhteys myöhemmin Liinahamarista).

Venäjä tulee olemaan seuraava Arktisen neuvoston puheenjohtaja ja on olemassa tieto, jonka mukaan Kiina olisi valmis hakemaan täysjäsenyyttä - Venäjän tuella. Jäsenyydestä tullee mahdollinen, sillä EU' kin halunnee Arktisen neuvoston jäseneksi!

Venäjä on luvannut Kiinalle ylläpitää rannikoiltaan käsin Koillisväylän turvallisuuden

Venäjällä on Koillisväylän matkan varrella myös satamia Siperiassa, varsinkin rakennettavia, sillä ilmastonmuutos tekee vääjäämätöntä työtään ja Siperia tullee monien raaka-aineiden lähteeksi sekä uusien asukkaiden osoitteeksi.

Kiina on hyvin kiinnostunut pohjoisesta ulottuvuudesta ja tämä lentokenttä Kemijärvelle oli testi suomalaisille, sillä lentokentän Kiina saa varmasti joka tapauksessa Venäjältä, siksi läheisiksi suhteet ovat näiden kahden maailman suurimman kesken - ainakin toistaiseksi - lämmenneet.

Kiina olisi valmis rahoittamaan Tallinnan tunnelin, mutta siihen kytkeytyy myös Jäämeren rata sekä Liinahamarin satama, joka tehtäisiin alusta alkaen uudeksi.

Kiinaa kiinnostaa myös tuplavarmistus datayhteyksille Eurooppaan, yksi on jo - kulkee Venäjän läpi. Koillisväylään ollaan laskemassa myös datakaapeli ja se houkuttelee Alibaban Pohjois-Euroopan keskusvarastoa Kirovin radan varteen - sekä datakeskuksen sijoittumista Jäämeren radan varteen - ehkä Kemijärvelle!

Kiinalla on muitakin suunnitelmia Lapin osalta.


..
Ilkka Luoma



| FB  ||  BLOG |

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti